ABT S8 is sneller dan Audi RS 6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi_S8_ABT_FR-1.jpg)
Duitse tuner ABT is de laatste tijd erg druk in de weer. Tot nu toe zijn er dit jaar al vier supersnelle Audi’s voorbijgekomen, en brutus nummer vijf mag zich nu in dat rijtje voegen, in de vorm van de ABT S8.
In maart schreven wij over de ABT RS4, vlak daarna in april kwam de RS7-R, bijna tegelijk met de door ons gereden RS6-R (video!), en in mei de eerste plug-in van ABT. De tuner gaat lekker door, en komt nu met de ABT S8. En ja, het is precies wat je denkt: een snellere variant van de Audi S8.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi_S8_ABT_FR-6.jpg)
ABT S8 is sneller dan een RS6
De grootste verandering bij de ABT S8 is onderhuids. De Duitse tuner is aan de slag gegaan met de motorcomputer van de Audi. Daardoor weet het een flinke bak extra vermogen uit de biturbo V8 te krijgen. Standaard beschikt de S8 over 571 pk en 800 Nm. ABT heeft het vermogen naar 700 pk en 880 Nm weten te krijgen. Dat is dus 100 pk meer dan de standaard Audi RS6, en die 100 pk extra merk je in de nul naar honderd sprint. Standaard doet de Audi S8 die sprint in een al snelle 3,8 seconden. De ABT-variant snoept hier nog eens 0,4 seconde van af, 0-100 km/h in 3,4 seconden dus. Daarmee is de ruim 2300 kilo zware ABT S8 sneller dan een standaard Audi RS 6, die 3,6 seconden nodig heeft om vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken. Mocht je de keramische remmen op je meegebrachte S8 bij Audi hebben aangevinkt, kan ABT de begrenzer verhogen naar 270 km/h. Lekker voor op de Autobahn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2FAudi_S8_ABT_FR-3.jpg)
Subtiel
Verder is de ABT S8 erg subtiel gebleven. Geen uitgebouwde wielkasten, een ander uitlaatsysteem of speciale bumpers. ABT wil graag de elegante en subtiele looks van de Audi S8 behouden, en levert daarom minimalistische upgrades wat betreft uiterlijk. Je kunt kiezen uit de 20-inch ABT GR-wielen, de 20- of 21-inch FR-wielen en een carbon fiber spoilerlip. De 21-inch FR-wielen staan ook afgebeeld op de foto’s. Verder blijft het uiterlijk van de snelle S8 onaangetast. Aan de binnenzijde zie je een subtiel ABT-logo op de start/stop-knop en de versnellingspook. Mocht je twijfelen of je in een ‘normale’ Audi S8 zit of eentje die door ABT is aangepakt, kun je simpelweg het gaspedaal vloeren om erachter te komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen