Autovisie
Autovisie Nieuws 16 mrt 2022
Leestijd: 5 minuten

Duik in de prijslijst: een Audi S8 met V8

Vanaf 2026 introduceert Audi alleen nog elektrische modellen en in 2033 gaat het laatste brandstofmodel uit productie. Beide duurt op zich nog even, maar de huidige Audi A8 is zeer waarschijnlijk al de laatste generatie die niet volledig elektrisch is. Daarom nemen we een duik in de prijslijst en stellen we nu het nog kan een Audi S8 met dikke V8 samen.

De huidige generatie Audi A8 kwam eind 2017 op de markt. Echt storm liep het sindsdien niet voor het model, maar daar moet de recente facelift verandering in brengen. Dankzij een nog grotere grille ziet de auto er nu iets minder anoniem uit. Ook is het motorenaanbod op de schop gegaan. (In Nederland) is de Audi A8 alleen nog maar leverbaar als plug-in hybride. Tenzij…

Ouderwets genieten: Audi S8

…je kiest voor de Audi S8. Dat is nog een ouderwetse, luxe powersedan met een 420 kW (571 pk) sterke 4.0-liter V8, achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. En mild hybrid-technologie, voor wat dat bij zo’n auto uitmaakt. Nu het nog kan stellen we er eentje samen om nog even ouderwets te genieten van veel vermogen in combinatie met een donkere brul.

Even doorsparen…

We zeggen het maar vast: het wordt wel duur genieten. De Audi A8 is leverbaar vanaf 124.145 euro. Dat valt relatief gezien mee, want dankzij de plug-in hybride aandrijflijn betaal je niet al te veel bpm. Diezelfde bpm maakt dat je voor de Audi S8 nog even moet doorsparen. Voor belastingen is die niet eens zo veel duurder dan de instap-A8, na belastingen betaal je ineens minimaal 193.885 euro. Oef…

Uitrusting Audi S8

Wat krijg je allemaal voor dat bedrag? Je zou haast kunnen zeggen ‘alles’. Zelfs met alleen de highlights kunnen we dit hele artikel wel vullen. In de configurator noemt Audi zelf als highlights: de Digital Matrix LED koplampen, een sportdifferentieel, AI active suspension en dynamische vierwielbesturing. Uiteindelijk is zo’n beetje alles dat Audi op gebied van luxe, technologie en assistentiesystemen in huis heeft wel standaard of desnoods als optie leverbaar.

Audi S8: altijd met 4.0-liter V8

Bij de volgende stap, de motorkeuze, valt bij de Audi S8 dus niets te kiezen. Die is altijd voorzien van de 4.0-liter V8. De prestaties dan: de 0-100-sprint is afgerond in 3,8 seconden, de topsnelheid ligt op de standaard afgeregelde 250 km/h. Het verbruik bedraagt 11,4 l/100 km (1 op 8,8) en de CO2-emissie 259 g/km. Dat verklaart het gigantische bpm-bedrag…

Een Audi S8 in iedere kleur die je maar wilt

Door naar de kleuren, waarbij zwarte unilak standaard is. Leuk voor ministers en andere passagiers die niet op willen vallen, maar wij willen juist wel laten zien dat we voor het topmodel zijn gegaan. Alle metallic-kleuren hebben een meerprijs van 1.553,64 euro. Naast verschillende grijstinten, zwart en wit is er keuze uit Districtgroen, Firmamentblauw en Ultrablauw. Voor dezelfde meerprijs is er ook Daytonagrijs met pareleffect.

Daarmee hebben we echter alleen nog maar het reguliere kleurenaanbod gehad. Vanaf 4.901,71 euro extra kies je namelijk voor ‘exclusieve lakkleuren’. Enkele highlights zijn bruintinten, Goodwoodgroen, Misanorood en Sepangblauw. Voor dezelfde meerprijs kan je echter ook via Audi Exclusive een kleur naar wens samenstellen. Met mateffect erbij kost alleen al de andere carrosseriekleur liefst 10.641,95 euro. Wij houden het toch maar bij Sepangblauw.

Wielen voor de Audi S8

De volgende stap zijn de wielen. Standaard rolt de Audi S8 op 20-inch lichtmetalen velgen met ‘5-dubbelspaak-S’-design. Op zich mooie en nette velgen, maar voor een S8 misschien wat erg standaard. De 20-inch ‘5-V-spaak-ster’-wielen (839,74 euro) spreken ons wel aan. 21-inch velgen zijn er ook (2.100,56 tot 3.221,01 euro), maar de meeste daarvan vinden we of iets te gewoontjes of juist te opzichtig. De zwarte ‘10-spaak-ster’-wielen vormen op zich een mooi contrast met de blauwe lak, maar zijn verder wat erg eenvoudig van design. We vallen dus toch terug op de 20-inch ‘5-V-spaak-ster’-wielen.

Van de losse opties voor de wielen vinden we de wielslotbouten met beveiliging (46,91 euro) en het bandenspanningscontrolesysteem (419,87 euro, dus dat is dan weer niet standaard?) nog wel aantrekkelijke toevoegingen.

Exterieuraankleding Audi S8

Voor de overige exterieuraankleding kiezen we – voor zover er keuze is, want bijna alles is standaard – voor achterlichtsignatuur 3 (gratis optie), optiepakket Zwart met zwarte Audi-ringen (1.750,87 euro), een glazen panoramadak (2.254,23 euro), privacy glass (686,07 euro) en adaptieve ruitenwissers met geïntegreerde sproeiers (631,62 euro).

Interieuraankleding Audi S8

In het interieur houden we het bij de standaard sportstoelen, maar de standaard lichtbruine lederen bekleding ruilen we wel zonder meerprijs om voor het donker roodbruine leder. Verder voegen we voor 335,17 euro stuurverwarming toe, verwarmbare armsteunen en stoelen voor en achter (samen 1.010,35 euro). De visuele interieuraankleding vinden we standaard eigenlijk al op z’n mooist, al kunnen we het toch niet laten om de exclusieve vloermatten voor en achter (601,37 euro) en de exclusieve veiligheidsgordels (liefst 2.100,56 euro) aan te vinken.

Losse opties Audi S8

Zoals gezegd is de Audi S8 standaard al zeer rijk uitgerust, dus de lijst met losse opties is niet lang meer. We vinken de Audi Premium Air Quality (770,77 euro) en interieurvoorverwarming-/ventilatie (2.289,32 euro) nog aan, de extra USB-poorten achterin (210,54 euro), het head-up display (1.946,89 euro), de rode remklauwen (631,62 euro) en tot slot de extra zij-airbags (785,29 euro).

Audi S8 zelf samenstellen

Aan het einde van onze configuratie vermeldt het prijskaartje het bedrag van 216.066,13  euro. We hebben dus ruim 20 mille aan opties aangevinkt. Enerzijds valt dat op de totale prijs wel mee, aan de andere kant koop je voor 20 mille ook al een knappe B-segmenter. Dan hebben we een aantal dure opties (keramische remmen à 11.902,77 euro, om maar wat te noemen) nog niet eens aangevinkt.

Hoe zou jij de Audi A8 of S8 samenstellen? Leef je uit in de configurator op www.audi.nl. Daar vind je ook de exacte uitrustingen van de auto.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.