Dacia herpositioneert Lodgy met opvolger
De Dacia Lodgy krijgt in de toekomst dezelfde rol als nu, maar de Renault-dochter wijzigt het concept van de auto. De opvolger van de Lodgy wordt geen MPV meer, maar een crossover.
Dat zegt Dacia’s topman Mihai Bordeanu in een exclusief interview met Autovisie. Hij wil een zevenzitsmodel in het leveringsprogramma behouden. Echter, de vraag naar MPV’s neemt af. Daarentegen groeit de vraag naar SUV’s. Reden voor Dacia om het concept van de Lodgy te herzien en de opvolger te transformeren van een ruimtewagen in een crossover. De fabrikant blijft het concept van een zevenzitter trouw, want een model met zeven zitplaatsen in de onderste segmenten van de automarkt blijft uniek.
Zevenzits Duster wordt de nieuwe Lodgy?
Over een zevenzits SUV werd al eerder gespeculeerd, maar dan als opvolger van de Duster. Toen bleek dat die Duster er als vijfzitter kwam, ontstonden de geruchten dat de Duster in twee lengtes zou komen. Autovisie onderzocht de mogelijkheden van een verlengde, zevenpersoons Duster. Wat bleek? Dat is technisch niet mogelijk. “De plannen bestonden”, zei verkoopdirecteur François Mariotte tegen Autovisie bij de marktintroductie van de SUV. “Tijdens de ontwikkeling bleek dat we dermate veel aan het platform moesten wijzigen, dat het bijna een compleet nieuwe bodemsectie werd. Het bracht te hoge kosten met zich mee, zodat het project is gestaakt.”
Autovisie meldde in 2017 voor het eerst dat er naast de Duster een zevenzits crossover zou verschijnen. Het wordt dus de opvolger van de Lodgy. Aan het model wordt momenteel gewerkt. Bordeanu geeft aan dat het nog een jaar of twee tot tweeënhalf duurt voordat de productie start.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Deze Kia-occasion is betaalbaar en ontzettend ruim
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan