Land Rover

Land Rover

Land Rover moest het lange tijd hebben van slechts twee modellen: de Land Rover en de Range Rover. Inmiddels is het leveringsprogramma flink gegroeid, met nieuwe types als de Land Rover Discovery Sport en Discovery en de Range Rover Evoque, Velar en Sport. Momenteel is het Britse merk, samen met Jaguar, in handen van het Indiase Tata Motors. Toen het in 1948 werd opgericht was het onderdeel van Rover. Andere eigenaren door de jaren heen waren British Aerospace (1988 – 1994), BMW (1994 – 2000) en Ford (2000 – 2008). Op autosportgebied is Land Rover met name actief geweest in Le Dakar, de Camel Trophy en zijn eigen G4 Challenge. De Special Vehicle Operations-afdeling is verantwoordelijk voor de 550 pk sterke Range Rover Sport SVR.

In eerste instantie was Land Rover niet eens een merk. De naam werd door Rover gebruikt voor een terreinwagen die in 1947 werd ontworpen door Maurice Wilks. Het eerste prototype stond op een chassis van Jeep. Dat vroege productie-exemplaren van de Series I alleen in een aantal lichtgroene kleuren te koop waren, had te maken met het feit dat Land Rover militaire verf gebruikte die over was uit de Tweede Wereldoorlog.

Power take-off

De Series I was eigenlijk helemaal niet bedoeld voor het gewone publiek. Hij werd ontworpen voor gebruik door boeren en industriële bedrijven. Zo was de auto uitgerust met een zogenoemde ‘power take-off’. Iets dergelijks is ook te vinden op tractoren en vrachtwagens en maakt het mogelijk om bijvoorbeeld landbouwapparatuur aan een voertuig te koppelen, zodat die door de motor daarvan wordt aangedreven.

Defender

Rover was van plan om de Series I slechts een jaar of twee in productie te houden, maar uiteindelijk hield de Land Rover (Series I, II en III, civiele en militaire modellen) het tot 1985 vol. Reeds in 1983 werd hij opgevolgd door de Defender, wat een doorontwikkeling was van de Series III. Dat model ging pas in 2016 uit productie, een indrukwekkende achtenzestig jaar na de lancering van de eerste Land Rover.

Range Rover

Eind jaren zestig wilde Land Rover met een grotere en luxere vierwielaandrijver komen. Dat werd in 1970 de Range Rover. Deze was er eerst als tweedeurs en kreeg pas in 1981 een vierdeursvariant. Naar hedendaagse standaarden was de eerste generatie Range Rover nog vrij utilitair. De tweede incarnatie (1994 – 2002) ging wat meer ‘upmarket’, een trend die nog verder werd doorgezet met de derde (2002 – 2012) en vierde (vanaf 2012). De Range Rover is er sinds 2013 ook als hybride.

+Lees de volledige omschrijving

Laatste nieuws over Land Rover

Laad Meer