Dit betaal je voor de duurst mogelijke Land Rover Defender
Dat de huidige Land Rover Defender behoorlijk aan de prijs is, was al bekend. Maar het is even slikken als je ziet hoe bont je het kan maken in de configurator.
In Nederland begint de goedkoopste Land Rover Defender bij een kleine 85.000 euro, minder dan de duurst mogelijke Volkswagen Golf. Daarvoor krijg je de 110-variant met een 2,0-liter viercilinder benzinemotor, die in combinatie met een elektromotor ruim 400 pk levert. De duurste Defender-variant heeft dubbel zo veel cilinders.
Hoeveel kost de duurst mogelijke Land Rover Defender?
Om de duurst mogelijke Land Rover Defender te configureren, beginnen we met het model dat de duurste vanafprijs heeft: de Defender V8 Carpathian Edition, vernoemd naar het gebergte in Midden-Europa. In deze versie ligt een achtcilinder met supercharger die 525 pk levert. Hiervoor zal je minimaal 246.103 euro op tafel moeten leggen.
Wie denkt dat deze Land Rover Defender van bijna een kwart miljoen al full option is, komt bedrogen uit. In de configurator zijn nog lang niet alle vakjes aangekruist. Wij zijn de beroerdsten niet, en vinken ze naar lust en liefde aan.
Flink lappen voor spatlappen
Allereerst kruisen we het Country Pack aan. Bij dit accessoirepakket krijg je onder andere een draagbaar afspoelsysteem, wielkastbescherming en zowel voor als achter spatlappen. Je moet overigens wel lappen voor die spatlappen; het optiepakket kost 2.273 euro. De bodembescherming aan de voorzijde zit daar niet bij inbegrepen. Land Rover wil voor die optie graag nog eens 541 euro zien.
Primeur! Deze bijzondere en zeldzame Land Rover is in Nederland
Klikkend op alle extra opties die we tegenkomen – dus ook onboard WiFi met data-abonnement – loopt de totaalprijs verder en verder op. Het zou natuurlijk vervelend zijn als deze peperdure Land Rover Defender gestolen wordt, dus we laten voor ruim 200 euro ook een tracker installeren.
Eigenaardigheden van de configurator
Vreemd genoeg kunnen we verschillende uitvoeringen van de Front Expedition Protection System-optie selecteren. Dit lijkt een foutje in de configurator te zijn, er kan er natuurlijk slechts één gemonteerd worden. We klikken enkel de duurste (3.325 euro) aan.
Nog iets aparts aan de configurator is dat we nu kunnen bijbetalen voor kleinere spatlappen, terwijl we zojuist de klassieke, grotere geselecteerd hebben met het Country Pack-optiepakket. Deze vinken we dus niet aan.
Land Rover Defender duurder dan Bentley Bentayga
Al het andere vinken we wel aan. Een lier, alle accessoires voor de hond en een downgrade van 22-inch, naar 20-inch donkergrijze style 5095-velgen, waar gek genoeg bijna 4.500 euro voor moet worden bijbetaald.
Als we alle opties van de Land Rover Defender hebben gehad, blijft er onderaan de streep een astronomisch bedrag van ruim 276.000 euro staan. Ruim 95.000 euro daarvan is overigens bpm. Voor hetzelfde geld koop je ook een Bentley Bentayga met V8. Het verschil is wel dat we bij de Defender voor bijna 30.000 euro in de accessoirecollectie van Land Rover hebben geshopt, terwijl bij de Bentayga het optievinken nog moet beginnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met een standkachel in de auto hoef je nooit meer te krabben
-
Is videobellen tijdens het rijden toegestaan?
-
Mag je zomaar je auto wrappen of spuiten in een andere kleur?
-
Wie is schuld bij aanrijding op gecombineerde in- en uitvoegstrook?
-
Wat is de meldcode van jouw auto en waar kun je hem vinden?
-
Oordopjes of koptelefoon dragen in de auto: mag dat eigenlijk wel?
-
Mag je doorrijden bij groen verkeerslicht en een vol kruispunt?
-
Auto stationair laten draaien: in deze buurlanden krijg je een flinke boete
-
Kruising met onverharde weg: dit is wie er voorrang moet verlenen
-
7 cadeaus waar Sinterklaas autoliefhebbers een plezier mee doet
-
Is linksplakker rechts passeren zonder wisselen van rijstrook fout?
-
Mag je tijdens inhaalactie harder rijden dan maximumsnelheid?