Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 4 feb 2020
Leestijd: 4 minuten

Uw Garage: op pad met de Ferrari 612 Scaglietti F1A (2005)

Eric- Jan Straathof begon met Porsches, stapte over naar Ferrari, ging weer terug naar Porsche, maar heeft nu zijn definitieve keuze gemaakt.

Nóg spannender…

Die auto’s, dat zat er al vroeg in. Mijn vader werkte voor Simca Matra en ik ging regelmatig met hem mee op pad. De film Le Mans heeft ook grote indruk gemaakt, ik ging er speciaal voor in Amsterdam naar de bioscoop met een vriend.

Dat was zó gaaf! Ik weet nog heel goed dat Steve McQueen in de openingsscène met een 911 S over het Franse platteland rijdt. Op dat moment maakte ik de afspraak met mezelf: als ik ooit de kans heb, koop ik ook een 911. Tijdens mijn schooltijd heb ik in de vakanties altijd gewerkt. Ik moest geld hebben voor mijn droom.


Dit artikel komt uit het Autovisie archief van oktober 2018
Tekst en fotografie: Arno Lingerak


Eerste Porsche

Apetrots kon ik in 1981 een ex-politie Porsche kopen, een 2.2 T met 130 pk. Ik heb Marlboro-stickers geplakt op de plek waar de gaten zaten van de zwaailichten. Hij kostte me 5000 gulden en was tien jaar oud, maar ik had een Porsche!

Daarna kwamen er nog heel wat, telkens iets beter en sneller. Op een gegeven moment werkte ik bij een Saab-Lancia dealer en daar kreeg ik voor het eerst een beetje het Italiaanse gevoel. We hadden een klant die een Ferrari 250 GTE had en die heeft een keer tijdens een show in de showroom gestaan.

Ferrari 612 Scaglietti F1A
Eric-Jan naast zijn Ferrari

De Ferrari Mondial QV

Toen zag ik het: een Porsche is leuk, maar een Ferrari is nog spannender. En natuurlijk het hele verhaal er bij, de Ferrari-mythe.

De Ferrari kwam in 1998: een Mondial QV, een Franse auto met gele lampen. Ik voelde me helemaal de koning te rijk. En tóch heb ik ‘m na een jaar weer ingeruild op een 911. Jaren later ging het zakelijk zo goed dat ik er een Ferrari bij kon kopen, een 308 GTB, die later weer plaats moest maken voor een Testarossa.

Pure verwennerij natuurlijk. Zo’n Porsche is goed, die stelt je nooit teleur. Je gooit er benzine in en rijdt er mee naar Zuid-Frankrijk. Alles is vanzelfsprekend. Maar toen Ferrari 60 jaar bestond en ik besloten had met de Testarossa naar Maranello te rijden, heb ik de nacht voor die rit niet kunnen slapen. Ik, een volwassen kerel! Haalt hij het, gaat alles goed onderweg?

>Het is gewoon een spannend boek. Maar natuurlijk kwamen we in Italië aan: drommen mensen bij de fabriekspoort, Amerikanen die het asfalt van Fiorano kusten: kom daar maar eens om in Stuttgart!

Ferrari 612 Scaglietti F1A
ARNO LINGERAK
Ferrari 612 Scaglietti F1A
ARNO LINGERAK

Terug naar Porsche?

Die twee auto’s in de garage, dat werd me te gek, ik heb ze verkocht en ben weer overgegaan op Porsche. Maar aan die auto mankeerde het een en ander en toen ik op een dag een donkerblauwe 550 Maranello met een beige interieur bij Kroymans in de showroom zag staan was ik om: vanaf nu alleen nog maar Ferrari.

Wat een fijne auto was dat! In 2015 steeg de waarde van die auto zo sterk dat ik er minder mee ging rijden. De kilometerteller liep richting 80.000 en daar wilde ik niet overheen gaan. Op die manier genoot ik er niet van, ik heb afscheid genomen en een paar jaar in een mooie 456 gereden.

Ferrari 612 Scaglietti F1A

Sinds de zomer heb ik deze Ferrari 612. Een schitterend model, al vond ik dat bij de introductie niet gelijk. Ik heb er aan moeten wennen. Ik heb voor de aankoop twee andere auto’s bekeken. De eerste leek redelijk, maar had veel achterstallig onderhoud.

Nummer twee was hetzelfde verhaal, er zat te veel werk aan. En dan heb je het over rekeningen van tegen de 20.000 euro hè! Deze auto is van een man van 72 jaar oud geweest die een California had gekocht. Alle rekeningen zaten erbij, echt de volledige historie.

Ik heb nog een extra keuring uit laten voeren en daar kwam een heel gedetailleerd rapport uit. En elk steenslagputje, krasje en technisch mankement is aangepakt, met als gevolg dat de auto nu als nieuw hier in de garage staat. Je betaalt dan in eerste instantie wat meer, maar op den duur dus niet. Koopjes bestaan niet, en bij Ferrari al helemaal niet.

De 911 is de beste allround sportauto ooit, het mooiste is een Porsche 911 én een Ferrari, maar dat wordt me financieel te gek. Porsche is een volumemerk geworden, Ferrari blijft bijzonder. Het rijden is bijna een ritueel.

Hij staat hier onder een doek en het is al bijzonder die er af te halen. Een niet-liefhebber denkt: die vent is gek. Dan het starten, dat geluid, het heel zorgvuldig warm rijden… Die Italianen voegen iets aan zo’n auto toe wat hem helemaal uniek maakt.

Weetjes

Scaglietti was een carrossier die in de jaren vijftig aluminium koetsen voor Ferrari maakte. De aluminium 612 is naar hem ver-noemd en is de opvolger van de 456 GT. Hij is ontworpen als snelle, maar ook comfortabele reisauto, een echte GT. In 2006 kwam het sportieve HGTS-pakket (sportuitlaat, steviger onderstel en kortere schakelmomenten) op de markt als antwoord op de kritiek dat de auto te braaf zou zijn. In 2011 werd de 612 opgevolgd door de FF.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.