Noah Korevaar
Noah Korevaar Uit het archief 28 apr 2020
Leestijd: 5 minuten

De auto die Citroën liever vergat en vernietigde: de GS Birotor – Uw Garage

Egbert Meeter kocht zijn droomauto en nam hiermee een behoorlijk risico. Maar twee jaar later kijkt hij tevreden terug. Maak kennis met het verhaal achter zijn Citroën GS Birotor.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Voor de inventieve sleutelaar

Ik was als tiener geabonneerd op een autoblad en daar stond een groot artikel in over de GS Birotor. Een droom auto, ik vond dat geweldig toen. Mijn familie bestond uit Citroën rijders en tijdens mijn studie had ik al een soort garage op de stoep. En toen ik eind jaren zeventig eens informeerde bij een Citroën garage of ze nog een monteur konden gebruiken werd er gelijk enthousiast gereageerd: wanneer kan je beginnen?

Ik was ongeschoold, maar had wel de nodige ervaring. Het was de tijd van de 2cv, de GS, de laatste DS-sen en de nieuwe CX. In de periode dat ik daar werkte werden er ook auto’s uit Frankrijk gehaald en zo werd er een keer een gebruikte GS Birotor aangekocht.

Citroen GS Birotor
Citroen GS Birotor

Citroën GS Birotor

Ik heb die Birotor eens gestart om het geluid te horen toen de baas er niet was. Niet wetende wat ik nu wel weet: als zo’n auto een tijdje niet heeft gelopen is het alsof er een bosbrand ontstaat; wat een rookontwikkeling! De hele showroom stond blauw, je kon daar geen klant meer ontvangen!

Twee jaar geleden werkte ik mee in de noodgarage tijdens de Citroëcn wereldmeeting. Er kwam daar een GS Birotor langs rijden, ik herkende het geluid gelijk. Achter het stuur zat een oud collega en al pratende werd mijn enthousiasme weer aangewakkerd.

Citroen GS Birotor

En toen de auto op deze pagina’s mét een donorauto er bij op diezelfde meeting te koop werd aangeboden…. Maar er werd een stevig prijs gevraagd. Het is ‘s avonds thuis uitgebreid besproken en we kwamen tot de conclusie dat het risico te groot was. Er zat immers geen kenteken bij, de motor liep niet en daardoor was het ook niet mogelijk de hydropneumatische vering te controleren.

Maar toen ik de volgende dag aan de verkoper vertelde dat we het voor de vraagprijs niet aandurfden was zijn vraag: maar tegen welke prijs dan wel? En zo was ik even later toch eigenaar van twee Birotors. Best een spannende aankoop!

Euforisch

Hij kwam ze hier thuis afleveren, we hebben de goede van de twee direct op de brug geduwd en ik ben gaan kijken wat ik gekocht had. Er bleek totaal geen roest aan te zitten, het was een van de beste auto’s die ik ooit had gekocht. En nog mooier: een halve dag later had ik ‘m aan de praat.

Toen de auto liep kwam ook de vering keurig omhoog een bleken twee van de drie risico’s dus al verdwenen. Ik was euforisch, het was feest. Ik ben hier op het erf wat heen en weer gaan rijden om te kijken of de bak werkte, en had alleen even niet gezien dat de was buiten hing. Toen de rook was opgetrokken bleek dat die nog een keer in de machine kon… Ik heb een flinke gok genomen maar het is prima uitgepakt.

Er zat nog een ruim twintig jaar oud importdocument bij de auto met het chassisnummer en ik had een kopie van een origineel Birotor kentekenbewijswaar de typegoedkeuring op stond. Hierdoor kreeg ik zonder veel problemen een kenteken en kon ik rijden!

Dat was een periode van telkens een half uur rijden en twee uur sleutelen, er kwamen achter elkaar verborgen gebreken boven water. De te verwachten dingen als riemen die braken, maar ook draagarmen waar ineens heel veel speling in zat omdat de kunststof lager bussen tijdens het rijden verpulverden door de ouderdom.

Alles is net anders

Ogenschijnlijk zijn heel veel onderdelen dezelfde als van de GS en de CX. Maar als je gaat passen is alles net iets anders. Er is maar heel weinig uitwisselbaar, alles is uniek. Veel delen kon ik van de donorauto halen, maar naar sommige dingen heb ik heel lang moeten zoeken of ik heb ze zelf moeten maken.

Het is een auto voor de inventieve sleutelaar. Sommige kwaaltjes bleven terug komen, soms door een constructiefout. Zo raakte de carburateur telkens verstopt. Door het systeem van de carter ventilatie aan te passen heb ik dit verholpen. Ook heb ik het systeem wat Citroën gebruikte om olie bij te mengen uitgezet en giet nu goede tweetakt olie bij de benzine.

Door de manier waarop de motor wordt gesmeerd is de auto totaal niet geschikt voor korte afstanden. Als ik de auto hier drie maal een klein stukje verplaats loopt hij de vierde keer niet meer, hij moet echt heet gestookt worden om het blok intern schoon te houden. Maar goed, dan ga ik lekker een stukje rijden, geen straf toch?

De redding van de Birotor

De Citroën GS Birotor was duur, voor hetzelfde geld kon een basis CX besteld worden. Problemen met de motoren en de oliecrisis gooiden roet in het eten en de productie werd stilgelegd. Om niet nog jarenlang onderdelen te moeten leveren probeerde Citroën de verkochte auto’s terug te krijgen door de eigenaren een zeer genereus inruilvoorstel te doen op een nieuwe CX.

Het verhaal gaat dat de teruggekomen auto’s jarenlang opgestapeld op een Frans industrieterrein hebben gestaan en later op mysterieuze wijze zijn verdwenen. Het is de redding geweest voor alle andere Birotors. Vrijwel iedere eigenaar heeft een extra exemplaar staan waar het chassis nummer uit is geslepen…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.