Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 10 mei 2021

Deze occasion wil je: Toyota Celica cabrio – Japans met Amerikaanse twist

Met de zomer om de hoek is het tijd om het doek van de cabriolet te doen en af te stoffen. Of, als je er nog geen een hebt, kan je natuurlijk kijken naar een cabriolet. Veel unieker dan een tweede generatie Toyota Celica cabrio zal het niet zo snel worden.

De Japanse ‘pony car’

De Toyota Celica zag in 1970 het levenslicht. De Japanse fabrikant zag in Amerika de opkomst van zogenaamde ‘pony cars’, waarvan de Ford Mustang, Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird en de Dodge Challenger goede voorbeelden zijn. Het waren sportieve, betaalbare auto’s die van allerlei gemakken voorzien waren. Kortom: een populair type auto. Toyota wilde daarop inspelen en besloot dan ook om de Celica te ontwerpen en op de markt te brengen.

Het is ook goed te zien dat de Japanners zich wat betreft de styling hebben laten inspireren door de Amerikanen. In Japan zelf was er een ruime keuze tussen motoren. In Amerika ging het om de 1.9 liter-motoren die daar al in de Toyota Corona te vinden was, in Europa werden er 1.6-liter T-series-motoren in de Celica geplaatst. Later begon Toyota de Celica meer pit te geven en kwam met de 18R-G-versie die 145 pk produceerde. Na zeven generaties en 35 jaar vond Toyota het wel mooi geweest met de Celica en zette het de lopende band in 2006 definitief stil.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

De tweede generatie van de Toyota Celica werd niet op de markt gebracht als een cabriolet. Toch hebben we hier te maken met zo’n cabriolet. Hoe zit dat? De Celica werd niet alleen in Japan verkocht, maar ook in de Verenigde Staten. Daar houden ze wel van een cabriolet, dachten ze bij Toyota. Zij besloten daarop om het Amerikaanse bedrijf Griffith de opdracht te geven het dak van de Celica te verwijderen. Griffith koos voor een dak in de stijl van een targa. Het eindresultaat: de Celica Sunchaser. Daar zijn er naar schatting zo’n 2000 van gemaakt in de Verenigde Staten.

De kenner zal meteen doorhebben dat het dak echter weinig weg heeft van een targa-dak. Dat klopt. Deze Toyota Celica Cabrio is in Duitsland omgebouwd en kreeg een echte cabriolet-uitstraling. Dat Duitse bedrijf heeft niet veel Celica’s onder handen genomen.

Kopen of doorlopen?

Hoe vaak gebeurt het nou dat je in Nederland een door de Amerikanen tot cabrio bewerkte, vervolgens in Duitsland omgebouwde, Japanse auto vindt? Niet heel vaak, moet dat antwoord zijn. Dat bevestigt ook een blik op Gaspedaal.nl. Van de 36 beschikbare Toyota Celica’s zijn er slechts twee met een afneembaar dak. Deze is daar dus een van. Met 130.958 gereden kilometers heeft deze Celica al veel gezien, al valt dat relatief mee. Als je achter het stuur wil kruipen van de unieke cabrio zal je daar een bedrag van €9.900 voor moeten neertellen. Voor een auto die een flinke wereldreis heeft gemaakt om hier in Nederland als cabrio te verschijnen is die prijs niet schokkend.

De andere Toyota Celica cabrio betreft een rode Sunchaser uit 1983, die wel het targa-dak heeft. Die heeft met 60.545 kilometer een stuk minder op de teller dan de auto die hier besproken wordt en kent ook een iets lagere prijs: €7.950.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasion zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.