Deze occasion wil je: Ford Everest – parel voor de autonerd

Een Amerikaanse Ford Ranger, die is bedoeld voor de Aziatisch Pacifische markt en nu in Nederland staat, is een parel voor de echte autonerd. Goed nieuws, want er staat er eentje in Nederland.

Ford Ranger exporteren

Ford produceert al sinds 1983 de Ranger, en is sindsdien al een van de belangrijkste auto’s voor de Amerikanen. Er zijn dan ook allerlei derivaten van die auto verschenen, stuk voor stuk bedoeld voor verschillende markten. Deze Everest is er daar eentje van en was Fords mid-size SUV voor de Aziatisch Pacifische markt.

De auto kreeg daar dus de naam Everest, terwijl-ie in India als Endeavor te boek staat. Ford kondigde de auto in 2003 aan en gebruikte zo’n 60 procent van de onderdelen van de Ranger. De auto’s zijn tot aan de B-stijl vrijwel identiek aan elkaar, inclusief de 2,5-liter turbodiesel. Het kostte Ford aanvankelijk zo’n 100 miljoen dollar om de Everest te produceren. Met succes, want de modellijn is nog altijd in leven.

Andere naam voor de Everest

De Everest verschijnt uiteindelijk op verschillende markten: in Azië, het Midden-Oosten en zelfs op de Bahamas kon men deze SUV kopen. Ze rolden vanaf 2003 uit de fabriek in zowel Thailand, Vietnam en India. Ford bracht de Everest echter pas veel later in het laatstgenoemde uit, in 2009. Bovendien kreeg-ie daar dus een andere naam: Endeavor. Ford wilde namelijk een rechtszaak voorkomen in dat land, want er was daar een specerijenproducent die ook Everest heette.

De eerste generatie hield het overigens ruim 12 jaar uit, waarbij het model in 2006 al wel een facelift kreeg. Het nieuwe en huidige model dateert van 2015. Grappig feitje: deze nieuwste Everest wordt ook door de Franse defensie gebruikt als basis voor de Arquus Trapper.

Arquus Scarabee is hybride legervoertuig van Volvo

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Al met al kwam deze Everest nooit naar Europa en ons land. Dat-ie nu in Nederland te koop staat, mag dus wel uniek genoemd worden. Deze is voor een heel andere markt bedoeld en is dus ook niet via een importeur vanuit de Verenigde Staten gehaald. Uit welk land deze versie precies geïmporteerd is, laat de verkoper niet weten. Feit is dat-ie al sinds 2016 in Nederland vertoeft.

Verder gaat het hier om een model dat uit 2013 stamt. En dus hebben we het hier over de eerste generatie Everest, al gaat het om een facelift en een van de laatst geproduceerde modellen van die generatie. Onder de kap ligt een viercilinder dieselmotor, die afkomstig is van Mazda en goed is voor 156 pk. Er is plaats voor zeven personen in deze 1930 kg wegende pick-up. De grijze SUV heeft 64.657 kilometers afgelegd en de vraagprijs ligt op 12.988 euro.

Kopen of doorlopen?

Een Amerikaanse SUV die bedoeld was voor de Aziatische en Pacifische markt, die vind je niet zo snel. Laat staan dat deze, na een lange reis, in Nederland terechtkomt. Het mag dan ook geen verrassing heten dat dit het enige model van de Ford Everest is dat op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, te koop staat.

Uniek is deze Ford Everest zeker. Wie een ruime, praktische en beresterke terreinheld zoekt, heeft hier niet alleen een perfecte, maar ook een heel bijzondere auto aan. Voor velen waarschijnlijk onopvallend, maar echte kenners weten je auto dan zonder twijfel te waarderen.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.