Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 3 jun 2021

Chiptekort vergelijkbaar met run op wc-rollen, aldus Elon Musk

Dat er een chiptekort is die meerdere industrieën wereldwijd raakt, mag ondertussen bekend zijn. Het heeft ook voor de autoindustrie gevolgen, zoals een veel lagere productie. Tesla-topman Elon Musk vergelijkt het chiptekort met de enorme run die op wc-papier ontstond aan het begin van de pandemie, maar ziet het vooral als tijdelijk probleem.

De autobranche kampt langer met een tekort aan computerchips. Dat komt onder meer door de grote vraag naar chips voor bijvoorbeeld laptops en smartphones, omdat er meer vraag naar dat soort apparaten is door het vele thuiswerken. Daardoor is het bijvoorbeeld lang wachten op de nieuwste Xbox of PlayStation, maar dat geldt ook voor auto’s. Zo moest VDL Nedcar onlangs al eens een paar keer de productie stilleggen vanwege het gebrek aan chips.

Ook auto-industrie staat zware jaren te wachten

Hoe lang het chiptekort zal aanhouden is slechts afwachten, al hebben meerdere autofabrikanten een wat pessimistisch beeld geschetst. Ford verwacht dit jaar 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen maken als gevolg van het grote tekort aan chips. Automaker Stellantis, waar onder andere Peugeot, Alfa Romeo, Fiat, Opel en Citroën onder vallen, verwacht dat het chiptekort richting het einde van dit jaar zal afnemen, maar wil nog niet al te veel dromen van een positief scenario. Het kersverse concern sluit niet uit dat de grote productieproblemen, veroorzaakt door het chiptekort, tot in 2022 kunnen aanhouden.

Tesla logo

Geen probleem voor de lange termijn

Om te weten hoe Tesla verwacht dat het chiptekort zal uitpakken, bewegen we ons naar het Twitteraccount van Elon Musk, die zeer actief is op het sociale mediaplatform. De Zuid-Afrikaan reageert daar op een tweet waarin gesuggereerd wordt dat Tesla de prijzen van zijn auto’s in de VS opdrijft omdat de vraag daar hoog is.

‘Tesla Roadster accelereert in 1,1 seconden naar 100 km/h’

“Onze grootste uitdaging is de toeleveringsketen, met name in de microcontrollerchips. Nog nooit zoiets gezien”, tweet Musk in reactie. “De angst om straks een tekort te hebben, zorgt ervoor dat elk bedrijf te veel bestelt – zoals met het tekort aan toiletpapier, maar dan op een enorme schaal.”

Voor de autoindustrie heeft Musk wel goed nieuws. “Dat gezegd hebbende is dit natuurlijk geen probleem voor op de lange termijn.” Hoe lang de korte termijn dan zal duren, is echter nog maar de vraag.

Model 3 en Model Y duurder

Laatst gaf de Tesla-topman al uitleg over het subtiel verhogen van de prijzen van de Model 3 en Model Y. De Tesla Model 3 en Model Y zijn met name in de Verenigde Staten sinds het begin van het jaar steeds duurder geworden. In februari lag daar de prijs voor de Model 3 Standard Range Plus – het standaardmodel – nog op 37.000 dollar, nu is dat al 39.990 dollar. Een stijging van ruim 8% in minder dan een halfjaar dus. Dat is ondertussen de vijfde prijsstijging van dat model dit jaar. Het middenmodel, de Long Range AWD, is met 2500 dollar gestegen tot een bedrag van 48.990. Het sportieve model, de Performance, is in prijs gelijk gebleven.

Waarom de Tesla Model 3 en Model Y steeds duurder worden

Ook in Nederland is de prijs van de Tesla Model 3 iets gestegen. Het standaardmodel was begin dit jaar nog voor de prijs van 46.980 euro te verkrijgen, nu moet daar 2000 euro meer voor betaald worden. De Long Range is in prijs gelijk gebleven terwijl ook de Performance nu 1000 euro meer kost dan in januari.

Grote prijsdruk treft Tesla ook

Ook hier vonden we het antwoord op het Twitteraccount van Elon Musk. Een van die klanten merkte op dat Tesla de prijzen van sommige modellen heeft verhoogd, terwijl het wel een gemak als lendensteunen bij de passagiersstoel verwijdert.

BMW i4 is helemaal hier: zo doet-ie het tegenover een Tesla Model 3

“De prijzen stijgen als gevolg van een grote prijsdruk in de toeleveringsketen in de gehele sector”, tweet Musk. “Vooral grondstoffen.” Over die lendensteunen zegt hij nog het volgende: “Deze is alleen verwijderd bij de passagiersstoel voorin van de 3 en Y (logischerwijs niet in de achterstoelen). Logs toonden bijna geen gebruik. Mensen vinden de kosten onnodig wanneer deze opties toch bijna nooit gebruikt wordt”, aldus de Tesla-topman.