Stellantis ziet klein beetje licht aan het einde van de tunnel
Automaker Stellantis, dat onder andere Peugeot, Alfa Romeo, Opel en Citroën op zijn cv heeft staan, verwacht dat het chiptekort richting het einde van dit jaar zal afnemen, maar wil nog niet al te veel dromen van een positief scenario. Het kersverse concern sluit niet uit dat de grote productieproblemen, veroorzaakt door het chiptekort, tot in 2022 kunnen aanhouden.
Het zijn zware tijden voor autofabrikanten. De productie is in de meeste fabrieken weer hervat, maar dankzij een chiptekort ligt de productie nog lang niet op het gewenste niveau. Die chips zijn van belang, omdat deze gebruikt worden voor onder andere de hulpmiddelen in de auto. Dat er dankzij de pandemie een enorme vraag is naar elektronische apparaten, maakt de situatie er niet makkelijker op.
Bij Stellantis verwachten ze dat de problemen nog wel een tijdje zullen aanhouden. “We verwachten dat het zal verbeteren in de tweede helft van het jaar, maar het mag duidelijk zijn dat het naïef zou zijn om te denken dat het probleem zomaar verdwijnt”, vertelt financieel directeur van Stellantis, Richard Palmer, aan Reuters. “Het is mogelijk dat dit nog tot in 2022 doorgaat.”
Stellantis heeft de afgelopen tijd wel goede zaken gedaan. Het bedrijf zag de inkomsten met 14 procent stijgen naar 37 miljoen euro, al produceerde het in het eerste kwartaal 11 procent minder dan gepland.
Ook Ford voorspelt problemen
Stellantis is niet het enige bedrijf dat verwacht dat het chiptekort nog een tijdje zal aanhouden. Ford verwacht maar liefst 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen produceren vanwege het aanhoudende chiptekort. Het eerste kwartaal was al een tegenvaller voor de Amerikaanse fabrikant. Het produceerde ongeveer 200.000 auto’s minder dan gepland, wat neerkomt op 17 procent.
Chiptekort: Ford geeft onheilspellende prognose na sluiten fabrieken
Hoewel Ford ook verwacht dat het chiptekort zal afnemen in de tweede helft van het jaar, verwacht het dit jaar 10 procent minder te produceren dan gepland. Ook zij houden rekening met het scenario dat de problemen mogelijk tot aan in 2022 aanhouden. Deze week luidde ook techgigant Intel de noodklok. De topman van dat bedrijf stelde namelijk dat het tekort nog jaren kan duren, waardoor de auto-industrie een lastige tijd staat te wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese accu’s in Europese elektrische auto’s: Stellantis sluit belangrijke deal
-
Waarom Stellantis de Chinese auto’s van Leapmotor gaat verkopen
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt