Chiptekort: Ford geeft onheilspellende prognose na sluiten fabrieken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2Fford-gebouw-16x9-1.png)
De Amerikaanse autofabrikant Ford verwacht dit jaar 1,1 miljoen auto’s minder te kunnen maken als gevolg van het grote tekort aan chips. Met die onheilspellende prognose geeft het concern aan hoe serieus de problemen zijn.
Afgelopen kwartaal kon Ford al zo’n 200.000 auto’s niet maken, die het wel had willen maken. Dat komt neer op ongeveer 17 procent van de geplande productie. Het concern moest al meerdere fabrieken tijdelijk sluiten en zag zich genoodzaakt productielijnen stil te zetten.
Ford kan helft van aantal geplande auto’s maken
Vooral komende maanden worden lastig voor Ford. In het tweede kwartaal kan waarschijnlijk maar de helft van het geplande aantal auto’s gebouwd worden. Pas in de tweede helft van het jaar wordt het waarschijnlijk weer wat makkelijker om voldoende chips geleverd te krijgen. Voor die periode houdt Ford nog altijd rekening met een productieverlies van ongeveer 10 procent, oftewel zo’n 200.000 auto’s. Mogelijk houden de problemen nog aan tot in 2022, aldus het bedrijf.
Ford zette afgelopen kwartaal nog sterke resultaten in de boeken. De winst was met 3,3 miljard dollar het sterkst in jaren. Maar de financiële prognose voor heel het jaar zijn flink verslechterd. Het chiptekort zou de winst, gecorrigeerd voor rente en belasting, wel met 2,5 miljard dollar kunnen drukken. In een eerdere voorspelling begin februari schatte Ford de impact van de problemen nog op zo’n 1 miljard dollar.
Mogelijk houden de problemen nog aan tot in 2022…
Chiptekort treft alle autoproducenten
Ford is zeker niet de enige autoproducent die met tekorten kampt. Sectorgenoten als Toyota, General Motors, Daimler en Volkswagen kampen ook met problemen in het productieproces. Het chiptekort is ontstaan omdat er tijdens de pandemie veel meer vraag is naar zaken als laptops, computers en mobiele telefoons voor mensen die thuiswerken. Tegelijkertijd zoeken mensen ook naar vertier, waardoor bijvoorbeeld spelcomputers gretig aftrek vinden.
De auto-industrie schaalde op zijn beurt ten tijde van de eerste coronadip de productie af en verlaagde zijn chipbestellingen. Toen de markt weer aantrok, hadden chipfabrikanten inmiddels zoveel andere orders gekregen dat er lange levertijden waren ontstaan voor de chips van de autofabrikanten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla kleeft al acht weken aan dezelfde laadpaal
-
Lucid loopt weer tegen een probleem aan, roept 1117 auto’s terug
-
Doek valt voor handgeschakelde Mercedes-modellen
-
Een T1 met rupsbanden krijgt een nieuw leven
-
“Elektromodellen Mercedes bijna uitverkocht”
-
Moderne en legendarische Subaru Impreza gaat niet elektrisch
-
De kleintjes doen net niet helemaal mee in het grote BMW M-feest
-
Zoveel kost de moderne Microbus in Nederland, de Volkswagen ID. Buzz
-
Deze offroad 911 is de droom van iedere avonturier
-
Maserati MC20 opent zijn dak
-
Regels voor rijscholen flink aangescherpt om wanpraktijken tegen te gaan
-
Nu al drukste avondspits van het jaar vanwege Hemelvaart