Moeten we ons zorgen maken over de Hyundai Kona N?
Kort geleden verblijdde Hyundai ons met de aankondiging van de Kona N. Nu het de eerste foto’s van de sportieve SUV heeft gedeeld, komt het met een treurige mededeling.
Oké, misschien komt het allemaal wel goed, maar Hyundai zorgt nog niet voor een feeststemming in ons land. In een officiële verklaring laat het namelijk weten dat nog niet is besloten of de Kona N ook in Nederland gevoerd gaat worden. Het is dus nog even afwachten of de Ford Puma ST er in ons land een concurrent bij krijgt.
Lastig
Reden? Een auto als de Kona N is in onze kleine markt niet zo aantrekkelijk door z’n hogere CO2-uitstoot en ons bpm-stelsel. De Kona N komt waarschijnlijk ten tonele met dezelfde krachtbron als die van de i20 N, te weten een 2,0-liter viercilinder die goed is voor 280 pk en 392 Nm. Auto’s met een dergelijke motor zijn in ons land duur en dus lastig te verkopen. Zeker als je bedenkt dat Hyundai óók nog een i20, i30 en Tucson gaat leveren als sportief N-model. Vandaar dat het nog moet beslissen of het daar ook de Kona, in ons land heel populair als elektrische versie, aan toevoegt.
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, dus wie in Nederland écht een Kona N wil, kan er vast op een andere manier eentje aanschaffen. Vandaag zien we alvast hoe die auto er grotendeels uit komt te zien. Het model is uiteraard gebaseerd op de gefacelifte variant van de Kona, dikker aangezet met een eigen grille, grote luchtinlaten en uiteraard het N-logo.
Handgeschakelde zesbak
De achterzijde bevat rode accenten, alsmede een flinke diffuser en grote uitlaateindstukken. Ook de spoiler en grote lichtmetalen wielen zijn voorbehouden aan deze krachtigste N-variant. Over de specificaties van de Kona N horen we hopelijk snel meer. Over de krachtbron bestaat nog onduidelijkheid, maar ook is het nog even gissen over welke transmissie Hyundai gaat gebruiken. Eerder sprak het enkel over een achttraps automaat. Maar als het voor de aandrijflijn uit de Kona N kiest, lijkt een handgeschakelde zesbak ook nog tot de opties te behoren.
Al met al is Hyundai – naast de uitrol van elektromodellen – flink bezig met het N-gamma. De i30 N is recent gefacelift, binnenkort staat de gloednieuwe i20 N bij de dealer. Na de Kona N stelt Hyundai ook definitief de Tucson N voor. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk het krachtigste N-model, met een 2,5-liter viercilinder en zo’n 340 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard