‘Westerse merken moeten worden vernietigd’, zegt het Chinese BYD
![BYD](https://img.autovisie.nl/images/5tER89nD1SVEqQEqf1KseNMQ-fo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fbyd_atto_3_80.jpeg)
Autofabrikanten letten op hun woorden en zijn nauwelijks minder diplomatiek dan politici. Behalve het grote, Chinese BYD-concern, kennelijk. Dat deed recent een aantal gepeperde uitspraken.
BYD vierde vorige week een productiemijlpaal en daarbij gaf oprichter en bestuursvoorzitter Wang Chuanfu een toespraak. “Ik geloof dat voor Chinese merken de tijd is gekomen”, zei hij, staand voor een afbeelding met daarop de logo’s van twaalf Chinese fabrikanten.
Virale video van BYD
Tijdens het event werd ook een video vertoond, waarin werd stilgestaan bij de oprichting van die twaalf fabrikanten, van FAW in 1956 tot ‘startups’ als Xpeng, Nio en Li Auto.
“Onze verhalen verschillen”, zegt een stem, “maar we gaan dezelfde kant op. We maken geen onderscheid tussen jou en mij.” Daarmee wordt bedoeld dat de Chinese merken weliswaar met elkaar concurreren, maar dat het nog veel belangrijker is dat ze de Westerse wereld veroveren.
Het filmpje – dat viral ging op de sociale media in China – eindigt met een oproep aan alle Chinese autofabrikanten: “Vernietig de oude legenden en word een merk van wereldklasse.”
Reacties concurrenten
“Ik ben trots op de Chinese auto-industrie”, schreef Nio-oprichter William Li op Weibo: “We kunnen veel leren van het succes van BYD.” Li Xiang, CEO van Li Auto, deelde de video en zette erbij: “Hoera voor BYD!”
BYD grootste EV-merk
BYD is de grootste producent van elektrische en semi-elektrische voertuigen in China. In de eerste zeven maanden van dit jaar had het bedrijf een marktaandeel van 37 procent in de new-energy automarkt. Vorig jaar was dat nog 29 procent.
Alle Chinese automerken hebben dezelfde ontwerper! Kijk maar…
In Nederland is BYD ook actief, met 180 verkochte auto’s in 2022 en 665 in de eerste zeven maanden van 2023. De Han (een elektrische middenklasse sedan) en Tang (een forse elektro-SUV) lopen nog niet zo. Vooral de compacte Atto 3 is populair, met tot nu toe 635 registraties.
Lees ook:
Ook interessant
-
Door Turkse fabriek komt goedkope Chinese EV naar Europa
-
BYD’s met 14.000 euro korting, dit is waarom
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U
-
Waarom Chinese auto’s mogelijk vanaf deze week duurder worden
-
BYD en Mercedes maken opvallende Porsche-concurrent voor Europa
-
Dit is hoe opvallend weinig geld BYD per auto verdient
-
Dit kost de BYD Seal U in Nederland
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral