BYD Han EV is een luxe, elektrische en betaalbare sedan

Chinese auto’s weten steeds makkelijker hun weg naar ons continent te vinden. BYD presenteert vandaag de Han EV: een volledig elektrische sedan voor Europa.

BYD is zeker geen onbekende in de autowereld. Het merk is een van de giganten uit China en heeft onder andere joint ventures met Daimler en Toyota. Bovendien rijden er al elektrische taxi’s van het merk rond in ons eigen Rotterdam.

Han EV

Nu kondigt het ook een premium personenauto aan, in de vorm van de Han EV. Die auto circuleerde overigens al een tijdje over het internet, maar het merk geeft nu aan dat het model naar Europa komt. De naam van de sedan mag dan niet echt aantrekkelijk zijn, het totaalpakket klinkt niet zo verkeerd. BYD spreekt zelf over een ‘EV Dragon Face’ ontwerptaal, die elementen van een Chinese draak met moderne Europese designelementen combineert. Dat is terug te zien in het ontwerp: want de Han EV is een strak gelijnde en redelijk conventionele sedan. Het front moet de vorm oproepen van een Chinees drakengezicht, maar die vergelijking zullen wij Europeanen vast niet als eerste maken.

In het interieur is goed te zien dat BYD in eigen land samenwerkt met Daimler: de deurpanelen en de middenconsole zijn bijna identiek aan die van Mercedes-Benz. En dat is natuurlijk geen minpunt. Het grote, horizontaal geplaatste multimediascherm lijkt zo uit een Tesla Model 3 te komen. Verder wordt de auto uitgerust met het zogenaamde ‘DiPilot’: een systeem waarmee de auto op een rijstrook volledig autonoom kan rijden. Denk dus aan zaken als een noodremsysteem, adaptieve cruise control, Lane Keeping Assist en een dodekhoeksensor.

Welke prestaties biedt de Han EV dan? Veel details over de aandrijflijn geeft het merk nog niet. Zo is het onbekend hoeveel motoren de sedan heeft. Wel meldt BYD dat de Han EV in 3,9 seconden naar de 100 km/h sprint. Over de capaciteit van de accu wordt eveneens niet gesproken, maar het geeft wel een (oud) NEDC-bereik van 605 kilometer op. BYD spreekt nu over een richtprijs die tussen de € 45.000 en € 55.000 euro ligt. Daarmee is de prijs voor deze EV vergelijkbaar met die van de Tesla Model 3.

Bladbatterij

Die batterij zelf is wel noemenswaardig, omdat het hier gaat om een zogenoemde bladbatterij die BYD afgelopen maart onthulde. Simpel gezegd is die batterij opgebouwd uit verschillende laagjes, waardoor de structuur is geoptimaliseerd en een kWh tot 50% minder ruimte inneemt vergeleken met conventionele lithium-ion-batterijen.

BYD Han EV

Bovendien claimt BYD dat dit type batterij veiliger is. Tijdens de onthulling van de nieuwe techniek liet BYD een aantal video’s zien waarin het de bladbatterij aan verschillende test onderworp. Tijdens het doorboren van de batterij met een spijker was er geen rookontwikkeling en vatte de batterij geen vlam. De oppervlaktetemperatuur schommelde tussen de 30 en 60 graden Celcius. Bij een conventionele lithiumbatterij stijgt de temperatuur in zo’n geval naar ongeveer 500 graden Celcius. Verder werd de bladbatterij van BYD geplet, gebogen, in een oven verwarmd en tot 260% van zijn capaciteit geladen. In geen van deze situaties leverde dat brand of een explosie op.

Marktintroductie BYD Han EV

Naar verwachting introduceert BYD de Han EV eind juni 2020 in China. Wanneer de auto in ons continent verschijnt, is nog onduidelijk. BYD trapt dit jaar overigens af met de Tang SUV EV600 in Noorwegen.

BYD Han Ev
Reageer op artikel:
BYD Han EV is een luxe, elektrische en betaalbare sedan
Sluiten