Autovisie
Autovisie Nieuws 16 dec 2019

Chinezen strijden om Mercedes-moeder Daimler

Het Chinese BAIC heeft pas sinds juli 2019 precies vijf procent van de aandelen in Daimler in handen, maar dat blijkt voor het bedrijf niet voldoende te zijn. Het wil meer. Het wil tevens belangrijker zijn dan Geely. Mercedes C-Klasse Limousine

Naar verluidt gaat het Chinese concern zijn aandeel in het moederconcern van Mercedes-Benz en Smart verdubbelen. Mocht BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) dat realiseren dan heeft het een groter deel van Daimler in handen dan landgenoot Li Shufu, die via Tenaciou Prospect Investment Limited al dik een jaar 9,7% van de aandelen in handen heeft. De eigenaar van onder andere Volvo en Lotus passeert daarmee ook het Koeweitse Sovereign Savings Fund, die nu 6,8% van het concern in handen heeft.

Projecten

BAIC en Daimler kennen elkaar goed. De twee werken al jaren samen op het gebied van productie en verkoop van modellen in China. Nieuwe projecten binnen de samenwerking kwamen op een laag pitje te staan toen in 2018 Geely-topman Li Shufu een aandeel van 9,69% in Daimler nam. Hij dwong direct een alliantie voor de ontwikkeling van onder andere elektrische auto’s af. Later schoof Daimler Smart voor de helft door naar Volvo-eigenaar Geely, dat de productie en ontwikkeling van de volgende generatie voor zijn rekening gaat nemen. Overigens werkt Daimler in China ook samen met BYD, waarmee het een joint-venture heeft voor het merk Denza.

Groot-aandeelhouders

Daimler heeft meer dan een miljard aandelen in omloop. De grootste bezitters zijn het Sovereign Savings Fund (sinds 1974), Renault-Nissan (sinds 2010) en de Chinese investeerder Li Shufu (2018).