Chinezen strijden om Mercedes-moeder Daimler
Het Chinese BAIC heeft pas sinds juli 2019 precies vijf procent van de aandelen in Daimler in handen, maar dat blijkt voor het bedrijf niet voldoende te zijn. Het wil meer. Het wil tevens belangrijker zijn dan Geely.
Naar verluidt gaat het Chinese concern zijn aandeel in het moederconcern van Mercedes-Benz en Smart verdubbelen. Mocht BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co., Ltd.) dat realiseren dan heeft het een groter deel van Daimler in handen dan landgenoot Li Shufu, die via Tenaciou Prospect Investment Limited al dik een jaar 9,7% van de aandelen in handen heeft. De eigenaar van onder andere Volvo en Lotus passeert daarmee ook het Koeweitse Sovereign Savings Fund, die nu 6,8% van het concern in handen heeft.
Projecten
BAIC en Daimler kennen elkaar goed. De twee werken al jaren samen op het gebied van productie en verkoop van modellen in China. Nieuwe projecten binnen de samenwerking kwamen op een laag pitje te staan toen in 2018 Geely-topman Li Shufu een aandeel van 9,69% in Daimler nam. Hij dwong direct een alliantie voor de ontwikkeling van onder andere elektrische auto’s af. Later schoof Daimler Smart voor de helft door naar Volvo-eigenaar Geely, dat de productie en ontwikkeling van de volgende generatie voor zijn rekening gaat nemen. Overigens werkt Daimler in China ook samen met BYD, waarmee het een joint-venture heeft voor het merk Denza.
Groot-aandeelhouders
Daimler heeft meer dan een miljard aandelen in omloop. De grootste bezitters zijn het Sovereign Savings Fund (sinds 1974), Renault-Nissan (sinds 2010) en de Chinese investeerder Li Shufu (2018).
Lees ook:
Ook interessant
-
Dure auto’s in LA worden met grof geschut uit de weg geruimd
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 3)
-
Mercedes verkoopt in 2024 een kwart minder elektrische auto’s
-
Accudegradatie testen: let goed op welke test je doet
-
Lamborghini verkocht nog nooit zoveel auto’s als in 2024
-
Ook Nederlandse Tesla-rijders voelen nu Elon Musk-schaamte
-
BPM op elektrische auto’s: deze merken betalen het voor jou
-
Koop Schumachers ex! De mooiste Formule 1-auto aller tijden
-
Deze nieuwe EV-batterij blust zijn eigen brandjes
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
De BYD Atto 2 is net onthuld, maar er staan hier al 28 op kenteken
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 2)