Koopwijzer: Occasion Volvo XC60 (2008 – 2017)
De Volvo XC60 is een beschaafde, veilige en kostbare cross-over. Hier vind je alles wat je moet weten voordat je een occasion koopt.
De Volvo XC60 is een schot in de roos. Het merk boort wereldwijd een nieuwe markt aan met een middelgrote cross-over die veiligheid, ruimte en luxe verpakt in een beschaafd en ingetogen ontwerp. De grote populariteit zorgt voor een groot aanbod gebruikt – met een bijpassend stevig prijsniveau.
Carrosserie
Volvo omschrijft de vormgeving van de Volvo XC60 als ‘de onderkant van een terreinwagen met de bovenkant van een coupé’. De 4,62 meter lange cross-over combineert elementen van de V70 en XC90 met een nieuw familiegezicht met spitse koplampen, een grote grille met driedimensionaal Ironmark-logo en dagrijverlichting. Met een inhoud van 495-1.455 liter houdt de bagageruimte keurig het midden tussen de V70 en de latere V60.
Voor een extra sportieve uitstraling zorgt het R-Design-pakket met meegespoten dorpels en Silk Metal-accenten. Tijdloos ontwerp – desondanks effectief opgefrist voor modeljaar 2014. Het toverwoord voor die facelift is ‘hoekig’. De scherpe neus krijgt hoekige vormen. Er komen een nieuwe voorbumper met brede grille en nieuwe koplampen. Ook de achterkant wordt aangepakt. Verschillende onderhuidse aanpassingen vergroten de torsiestijfheid en verbeteren de geluiddemping.
Interieur
Het interieur straalt Scandinavisch minimalisme uit, met een analoog instrumentarium en de welbekende ‘zwevende’ middenconsole. Volvo zet in op actieve veiligheid met standaard City Safety (een primeur) en opties als adaptieve cruisecontrol met collision warning/autobrake, lane assist en BLIS. De werking van de systemen verfijnt met de jaren. Het aanbod opties en optiepakketten (Lines) varieert van leren bekleding, geïntegreerde kinderzitjes en RTI-navigatie tot keyless drive, gelamineerd glas, een dubbel panoramadak, Dynaudio premium-sound en een parkeercamera. R-Design staat voor een sportinterieur met two-tonebekleding en aluminiumafwerking. De grote facelift (modeljaar 2014) omvat een opgefrist dashboard, een (optioneel) tft-instrumentarium, Sensus (Connect)-multimedia, DAB+, Volvo On Call met smartphone-app en adaptieve cruisecontrol met queue assist. Check bij vroege bouwjaren of het RTI-systeem goed werkt. En lauwe airconditioning is meestal het gevolg van een lekkende condensor.
Motor
Volvo lanceert de XC60 met kloeke vijf- en zescilinders. Benzinemotoren zijn de atmosferische zes-in-lijn 3.2 (238-243 pk) en de biturbo 3.0 (285-305 pk). Het dieselaanbod bestaat uit verschillende smaken van de 2.4 turbo vijfcilinder (163-215 pk). In 2010 volgen de vierpits 2.0T (Ford Ecoboost, 203-240 pk) en de 2.0 turbo vijfcilinder (136-163 pk). Volvo’s nieuwe viercilinder VEA-motoren staan vanaf modeljaar 2014 in de prijslijst: een 2.0 benzine (245-306 pk) en een 2.0 diesel (150-190 pk). Inlaatvervuiling is een aandachtspunt bij de 2.0T. Let bij de vijfcilinder diesels op de vervangingsinterval van de distributieriem en de multiriem. De vroege 2.4D heeft weleens last van koelvloeistofverbruik en wervelklepproblemen. De VEA D4 heeft problemen (gehad) met lekkende egr-koeling. Controleer of de verbeterde hard- en software is geïnstalleerd. Een andere D4-kwaal zijn defecte druksensoren. Een niet-werkend start-stopsysteem heeft te maken met een onvoldoende opgeladen hoofd- of hulpaccu.
Transmissie
De XC60 heeft voorwielaandrijving of vierwielaandrijving op Haldex-basis. Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak levert Volvo twee automatische transmissies. Powershift (Getrag) heeft een dubbele drogeplaatkoppeling à la DSG. Geartronic (AisinWarner) heeft een koppelomvormer en zes of (vanaf modeljaar 2014) acht versnellingen. De Powershift-transmissie heeft wat aanloopproblemen gehad. Controleer of de bak kraakvrij schakelt en of de voorgeschreven oliewissels consequent zijn uitgevoerd. Slecht schakelen kan ook liggen aan een versleten koppeling. Bij de Geartronic-automaten voorkomen periodieke oliewissels schakelproblemen zoals slippen en bonken. Bij de AWD-versies is het verstandig om de Haldex-olie regelmatig te laten verversen.
Wielophanging
Volvo’s cross-over deelt zijn EUCD-platform met verschillende Fords, Land Rovers en Mazda’s. Technisch is de overlap het grootst met de Land Rover Freelander II. Ondanks de marketingbelofte van sportiviteit en het standaard Dynamic-chassis is de Volvo XC60 een goedmoedige auto met wollige besturing en veilige rijeigenschappen. Comfortfans zijn het beste af met het Touring-chassis of het adaptieve Four C-chassis. De R-Design heeft snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een sportonderstel en 18- of 20-inchwielen. Door het stevige gewicht kunnen de onderstelcomponenten en remmen versneld slijten, met name bij de automaten. Controleer de draagarmrubbers en remschijven en -blokken op overmatige slijtage.
Welke moet ik hebben?
De zescilinders klinken prachtig en zijn dorstig, de viercilinder turbo is zuiniger en minder karaktervol. De gedownsizede 2.0 vijfcilinder dieselmotor is verfijnder en zuiniger dan de sterkere 2.4 vijfcilinder. De jongste viercilinder VEA-motoren zijn koppelsterk, schoon en zuinig, maar scoren laag op geluidsbeleving. Uitvoeringen heten Base (17” lmv, City Safety, klimaatregeling, leren stuur), Kinetic (mistlampen voor, cruisecontrol, t-tec-bekleding), Momentum (leer, elektrische achterklep, park assist achter) en Summum (18” lmv, bi-xenon, stoelverwarming). Naast de sportief aangeklede R-Design levert Volvo de nautisch geïnspireerde Ocean Race en de Inscription (softleer op stoelen en dashboard). De uitloopmodellen Nordic en Polar zijn extra rijk uitgerust.
Moet dit hem worden?
De eerste generatie Volvo XC60 is een sociaal acceptabele ‘hoog op de poten’-Volvo met parkeervriendelijke afmetingen en stijlvolle vormgeving. Kwalitatief steekt de middelgrote cross-over gunstig af bij de competitie. De bouwkwaliteit is uitstekend en de kans op motor- en transmissieproblemen is aanzienlijk kleiner dan bij de Duitse kernconcurrenten. Een punt waarop de Duitsers de Volvo overklassen, is het grotere en sterkere motoraanbod. Toch blijft de XC60 in dit gezelschap goed overeind: elf jaar na de introductie is het een onverminderd geliefde occasion. De forse prijsopslag bovenop een V70 of V60 moet je ervoor over hebben, maar je krijgt er een gedistingeerde, vriendelijke en veilige softroader voor terug.
Tijdlijn
voorjaar 2008 – introductie Volvo XC60
2009 – XC60 R-Design
2010 – 2.0T, 2.0 vijfcilinder diesel
2011 – Ocean Race Edition
2012 – XC60 PIH studiemodel, Inscription
2013 – facelift, nieuwe motoren, achttrapsautomaat
2016 – Nordic/Polar
2017 – introductie Volvo XC60 II
Kopen
+ Tijdloze vormgeving
+ Uitstekende bouwkwaliteit
+ Veel passieve en actieve veiligheid
+ Goedmoedig karakter
Niet kopen
– Pittig geprijsd
– Weinig dynamiek
– Luidruchtige (oude) diesels
– Trage zestraps Geartronic
Punten van aandacht voor aankoop
– Check bij vroege bouwjaren of het RTI-systeem goed werkt.
– Lauwe airconditioning is meestal het gevolg van een lekkende condensor.
– Inlaatvervuiling is een aandachtspunt bij de 2.0T.
– Let bij de vijfcilinder diesels op de vervangingsinterval van de distributieriem en de multiriem.
– De vroege 2.4D heeft weleens last van koelvloeistofverbruik en wervelklepproblemen.
– De VEA D4 heeft problemen (gehad) met lekkende egr-koeling.
– Controleer of de verbeterde hard- en software is geïnstalleerd.
– Een andere D4-kwaal zijn defecte druksensoren.
– Een niet-werkend start-stopsysteem heeft te maken met een onvoldoende opgeladen hoofd- of hulpaccu.
-De Powershift-transmissie heeft wat aanloopproblemen gehad. Controleer of de bak kraakvrij schakelt en of de voorgeschreven oliewissels consequent zijn uitgevoerd. Slecht schakelen kan ook liggen aan een versleten koppeling.
– Door het stevige gewicht kunnen de onderstelcomponenten en remmen versneld slijten, met name bij de automaten. Controleer de draagarmrubbers en remschijven en -blokken op overmatige slijtage.
Onderdeelprijzen
Remschijven voor, per set 174,75
Remblokken voor, per set 87,43
Condensor incl. droger (airco) 182,73
Bobine, per stuk 57,31
Michelin Latitude Sport 3, 235/60 R18, per stuk vanaf 137,09
Prijzen gelden voor een Volvo XC60 2.0 T5 van 2013 en zijn inclusief btw en exclusief montage.
Onderhoudkosten
Kleine onderhoudsbeurt vanaf 200,-
Grote onderhoudsbeurt vanaf 350,-
Het onderhoudsinterval is 20.000 kilometer of 1 jaar.
Beschikbaarheid op de markt: goed-uitstekend
Waar voor geld: goed
Betrouwbaarheid en degelijkheid: goed-uitstekend
Beschikbaarheid onderdelen: uitstekend
Denk ook eens aan een…
Audi Q5 (2008-2016)
Met zijn rijeigenschappen, afwerking en grote motoraanbod is de Audi Q5 de maatstaf in zijn segment. Een keerzijde van de technologische voorsprong is de kans op dure storingen. 11.000-70.000 euro
Mercedes-Benz GLK-Klasse (2008-2015)
Onder de hoekige vormen is de Mercedes-Benz GLK een zachtmoedige en comfortabele auto. De aandrijftechniek en opties doen niet onder voor die van een C- of E-Klasse, de vraagprijzen zijn scherp. 12.000-40.000 euro
Lees ook:
Ook interessant
-
Bas heeft twee 4×4’s: een Panda en een Dodge Ram
-
Grote onderhoudsbeurt auto op komst? Dit gaat het kosten
-
Kleine onderhoudsbeurt aan je auto nodig? Dit moet je weten!
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Covermodel: Panther Kallista – geen neo-klassieker meer
-
Goedkoop tankstation op de route gezocht? Zo vind je ze het snelst
-
Dashcam kopen? Dit moet je weten over en camera op je dashboard
-
Levensgevaarlijk! Monteer deze budget-banden niet onder je auto
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen
-
Kunnen e-fuels de verbrandingsmotor redden?
-
Koopwijzer: Jeep Cherokee – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
PVV, KKK en NSB: deze kentekens zijn verboden in Nederland