Zhejiang Geely Holding Group heeft grootse plannen met de Britse sportautobouwer Lotus, sinds 2017 eigendom van het Chinese concern.

Zhejiang Geely Holding Group is de eigenaar van merken als Volvo, Lynk&Co, Polestar en dus ook Lotus. Voor Lotus heeft Geely - zoals we het bedrijf maar even noemen - grootse plannen. Lotus moet gaan concurreren met merken als Porsche en Maserati. Zelfs merken als Bentley, Aston Martin, Ferrari en McLaren staan op de radar.

Lotus Elise Sport 220


Lotus Esprit

"Onze ambitie met Lotus is enorm", aldus een woordvoerder van Geely in gesprek met Automotive News. Lotus zou achter de schermen werken aan een elektrische hypercar, aan een SUV als tegenhanger van de Porsche Cayenne en zelfs aan een nieuwe Esprit. Die laatste komt op z'n vroegst in 2020 op de markt.

Nieuwe namen

De nieuwe CEO van Lotus Cars - Phil Popham - moet alle toekomstplannen gaan uitwerken. Popham heeft ervaring met luxe producten. Hij werkte voorheen bij Jaguar Land Rover en was zelfs werkzaam voor Sunseeker: een producent van superluxe boten. Lotus heeft ook een nieuwe productstrateeg: Uday Senapati. Hij werkte voorheen voor Bentley. Daarnaast is Marcus Blake - voorheen de marketingdirecteur van Aston martin - ook in dienst getreden bij Lotus. Aan ervaring geen gebrek dus.

Opwaartse lijn

Daarnaast biedt de goedgevulde portemonnee van Geely genoeg financiele slagkracht voor Lotus om echt te gaan groeien. In 2018 noteerde Lotus zijn beste resultaat ooit sinds 2011. In totaal verkocht de Britse sportautobouwer 1.630 auto’s in 2018. De ambitie van Lotus is om te groeien naar 10.000 auto's per jaar.