Remco Slump
Remco Slump Nieuws 14 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom je geen Toyota bZ4X wilt hebben als het koud is

Elektrische auto’s hebben moeite met lage temperaturen. Dat is natuurkunde en daar kunnen de fabrikanten weinig aan veranderen. En toch scoren sommige elektrische auto’s in de kou beter dan andere…

Het Finse autoblad Tekniikan Maailma heeft een wintertest gehouden met acht elektrische auto’s: de BMW i4, Hyundai Ioniq 5, Kia Niro EV, Mercedes-Benz EQE, Nissan Ariya, Renault Megane E-Tech Electric, Toyota bZ4X en Volkswagen ID. Buzz.

Toyota bZ4X presteert het minst in de kou

De redacteuren hebben niet alleen gekeken naar de rijeigenschappen, de remmen, de verlichting en de verwarming, maar ook naar hoe ver de EV’s komen als de temperaturen onder nul liggen.

Toyota bZ4X
(Afbeelding: Tekniikan Maailma)

En op z’n zachtst gezegd scoort de Toyota bZ4X niet zo best. Bij een temperatuur van min 10 graden blijft er van de opgegeven range van 502 kilometer nog slechts 260 kilometer over (52 procent dus).

Ford wil elektrische auto’s verder laten rijden met ‘vloerverwarming’

Kia Niro EV haalt 65 procent van zijn range

De Kia Niro EV presteert in de vrieskou het beste. Van zijn 460 kilometer actieradius blijft 65 procent over: net geen 300 kilometer. De Mercedes, Nissan, Volkswagen en BMW zitten de Kia op de hielen, met respectievelijk 64, 63, 62 en 61 procent.

Test elektrische auto's winter
(Afbeelding: Tekniikan Maailma)

Daarbij moet worden aangetekend dat de Mercedes een bijzonder (en wat oneerlijk) voordeel had. Zijn kachel deed het onderweg een tijd lang niet, wat hem een extra 10 kilometer extra bereik opleverde.

Deze Volkswagen ID. Buzz is een ode aan de Porsche Renndienst-bussen

Geen goede schatting van de actieradius

Een probleem is dat meerdere elektrische auto’s in de test de bestuurder geen fatsoenlijke schatting van de range kunnen geven. De BMW, Hyundai en Mercedes blijken vrij accuraat.

Test elektrische auto's winter
(Afbeelding: Tekniikan Maailma)

De Kia en Nissan zijn pessimistisch over het bereik, maar in ieder geval wel consequent (dit in tegenstelling tot de Renault, die wisselend scoort). In de ID.Buzz krijgt de persoon achter het stuur juist een veel te optimistisch aantal kilometers voorgeschoteld.

Is de Subaru Solterra de reddende engel?

Update voor de elektrische Toyota bZ4X

Met de Toyota bZ4X is iets opmerkelijks aan de hand. Hij schat de actieradius behoorlijk goed, maar werkt met een buffer van zo’n 30 kilometer. Dat betekent dat als de range op nul staat, je eigenlijk nog een stuk door kunt rijden.

Test elektrische auto winter
(Afbeelding: Tekniikan Maailma)

Echter, meldt de auto niet wat het resterende batterijpercentage nog is, dus kun je eigenlijk niet op een veilige manier gebruikmaken van die marge van 30 kilometer. Toyota (en ook Subaru) werken aan een update voor deze eigenaardigheid.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.