Ford wil elektrische auto’s verder laten rijden met ‘vloerverwarming’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F06_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Een belangrijk vraagstuk bij elektrische auto’s blijft: ‘hoe kan een auto zo ver mogelijk rijden?’. Een simpel antwoord is de accu groter maken. Echter, dit is duur, niet goed voor het milieu en zorgt voor een zware auto. Daarbij duurt het langer om een grote accu op te laden en ben je meer geld aan elektriciteit kwijt. Ford heeft nu een oplossing om verder te rijden met je EV zonder de accu te vergroten: vloerverwarming.
Het liefst wil je dus dat een elektrische auto zo ver mogelijk komt op een zo klein mogelijke accu. Hiervoor moet een auto niet alleen licht en gestroomlijnd zijn, maar ook efficiënt met elektriciteit omgaan. Dat geldt eveneens voor de uitrusting.
Niet de eerste met plaatselijke verwarming voor elektrische auto’s
Ford is niet de eerste met het idee. Afgelopen januari presenteerde een belangrijke leverancier van aandrijflijnen en chassis, ZF Friedrichshafen AG, een warmtegordel. Door je lichaam op die manier warm te houden zou je tot wel 15 procent aan energie besparen.
Verwarming in de vloermatten van Ford E-Transit
Ford pakt het net iets anders aan en wil middels meerdere oppervlaktes je warm houden wanneer je aan het rijden bent. De ingenieurs van Ford hebben een test gedaan met een E-Transit die uitgerust is met verwarmde armsteunen, vloermatten, portierpanelen, zonnekleppen en een paneel onder het stuurwiel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F02_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Voor het verwarmen zonder de elektrische verwarming uit de roosters, maar met de plaatselijke warmte, bespaar je volgens het Amerikaanse merk zo’n 13 procent. In praktijk leverde het bij de Ford E-Transit slechts 5 procent meer actieradius op. Of dat het nou waard is, kan je je afvragen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F07_Ford-ingenieurs-verbeteren-actieradius-van-elektrische-autos.jpg)
Daarbij vroegen onze lezers zich af hoe het zit met het beslaan van de ruiten als je geen verwarming of airco aan het staan. We hebben deze vraag voorgelegd aan Ford, dit artikel wordt geüpdatet als we antwoord hebben van het Amerikaanse merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Ford Kuga-rijders geld geeft voor benzine
-
Amerikaanse icoon is nu bereikbare occasion
-
Koop de handtekening van Richard Gere, krijg er een Ford Mustang bij
-
In Engeland mogen Chinese elektrische auto’s niet overal komen
-
Zoveel elektrische rijders haken af als fiscale voordelen wegvallen
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Ford neemt opnieuw afscheid van een legendarisch model
-
Deze sportievere SUV is een degelijke occasion
-
Powerstation als occasion: Alpina B3 3.3 vs. Ford Mondeo ST220
-
Covermodel: Ford middenmotor-project
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
Deze vijf kleine hot hatches zijn messcherp en als occasion spotgoedkoop