Waarom je de nieuwe Mercedes GLC Coupé zou willen? Eén reden
In deze tijd, waarin efficiëntie steeds belangrijker wordt, hebben coupé-SUV’s zowaar een bestaansreden gekregen. Wat je met een minder fraaie, minder praktische hoogwaterauto moet? Nou, de Mercedes GLC Coupé heeft meer range dan de GLC.
Elektrische range hebben we dan over, want de tweede generatie Mercedes GLC Coupé is er ook weer als plug-in hybride. En daarbij zorgt zijn gestroomlijnde coupékoets voor meer actieradius.
Mercedes GLC Coupé met grote elektrische radius
Op de elektromotor alleen komt de GLC Coupé maximaal 131 kilometer ver. Dat is deels te danken aan zijn gunstigere cW-waarde van 0,27. De normale GLC haalt 0,29 en is na zo’n 120 kilometer door zijn stroom heen.
Maar goed, die extra 11 kilometers bereik hebben wel een keerzijde: het twijfelachtige uiterlijk van de GLC Coupé en een iets minder grote praktische bruikbaarheid.
Minder bagageruimte in de coupéversie van de GLC
Zo moet je een compromis sluiten op het gebied van bagageruimte. In de reguliere GLC past 620 liter in de kofferbak; 460 als je de plug-in hybride bestelt. De GLC Coupé snoept daar behoorlijk wat van af, met respectievelijk 545 en 390 liter.
Natuurlijk kun je altijd de achterbank neerklappen voor meer ruimte: 1490 liter. In de plug-in hybrides zorgt de plek van de batterij ervoor dat je meer dan 150 liter inlevert en blijft er 1335 liter over.
Vier mild hybrides: twee benzine, twee diesel
Er zijn maar liefst zeven beschikbare motorversies van de Mercedes GLC Coupé. Dat begint bij een aantal mild hybrids: de GLC 200 met 204 pk, de GLC 300 met 258 pk, de GLC 220 d met 197 pk en de GLC 300 d met 260 pk. Die laatste twee zijn diesels.
Er is er nog een, de GLC 300 de (waarbij we geen lidwoord hebben vergeten weg te halen, zo is de typeaanduiding nou eenmaal). De plug-in hybride diesel heeft een totaalvermogen van 335 pk en 750 Nm koppel.
Mercedes EQB 250+ biedt grootste actieradius voor 2000 euro meer
Verder staan de GLC 300 e en GLC 400 e in de prijslijst, allebei met een 2,0-liter benzinemotor en plug-in hybrideondersteuning. De eerste is 313 pk en 550 Nm sterk, de tweede 381 pk en 650 Nm.
Alle stekkerversies van de GLC Coupé hebben een 31,2 kWh-batterij. Wat ze gaan kosten, is nog niet bekend. Voor het instapmodel van de conventionele GLC, de plug-in 300 e, betaal je minimaal 73.828 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
Stijlvolle hatchback van Mercedes-Benz is nu betaalbare occasion
-
Luxe Duitse occasion is nu verrassend betaalbaar
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQB
-
‘We worden toch maar geen volledig elektrisch merk’, zegt Mercedes nu
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Waarom je liever een gebruikte Mercedes-AMG koopt dan deze nieuwe E53
-
Dit is waarom iedere Mercedes een schietstoel-functie heeft
-
Mercedes-AMG SL 43 vs. Lexus LC 500 Convertible: leukste cabrio
-
Ook Mercedes zelf vindt het design van de EQE en EQS niks
-
Deze Mercedes SL is onderhuids een Pagani Zonda