Waarom deze Pininfarina Enigma GT onbegrijpelijk is
Deze Pininfarina is onbegrijpelijk. Dat zeggen wij niet, dat suggereert de fabrikant zelf. Door het futuristische studiemodel de naam Pininfarina Enigma GT te geven.
Een enigma is iets dat moeilijk te begrijpen of uit te leggen is. En misschien past die uitdrukking inderdaad wel bij deze concept car. Hij heeft namelijk een opmerkelijke aandrijflijn.
Pininfarina Enigma GT
De vierwielaangedreven Pininfarina Enigma GT heeft een elektromotor op de vooras en een verbrandingsmotor tussen de cabine en de achteras. Met die laatste is iets bijzonders aan de hand.
Hij slikt namelijk geen benzine, diesel of lpg, maar waterstof. Overigens is dat zo’n beetje alles wat over de Enigma bekend is, want Pininfarina is niet scheutig met specifieke informatie.
Geen brandstofcel
Waterstof kun je in auto’s op twee manieren gebruiken. Je kunt het verbranden, zoals bij de motor van de Enigma doet, of je kunt er in een brandstofcel stroom mee opwekken, zoals in de Toyota Mirai gebeurt.
Ferrari 512S Modulo
Het uiterlijk van de Enigma is geïnspireerd op de Abarth 2000 Coupé Pininfarina, de Ferrari 512S Berlinetta Speciale, de Ferrari 512S Modulo en de Maserati Birdcage 75th.
Plek voor vier personen
Een typisch gevalletje van studiemodelgekte is de manier van instappen. De voorruit vormt één geheel met de portieren en klapt naar voren en naar boven. Er lijkt plaats te zijn voor vier personen.
Wat Pininfarina met de Enigma van plan is? Geen idee. De wonderlijke sportwagen lijkt vooral een designoefening te zijn, want productieplannen zijn er in ieder geval niet.
Automobili Pininfarina
Pininfarina bouwt wel auto’s, overigens, onder de naam Automobili Pininfarina, zoals de volledig elektrische Battista, waarover we vier jaar geleden al een video maakten, en de volledig open B95.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zou het Pininfarina Classiche-certificaat ook voor deze auto gelden?
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten