Waarom de duurste auto’s ter wereld allemaal van één merk zijn
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541184_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
De duurste nieuwe auto’s ter wereld worden allemaal geproduceerd door één automerk: Rolls-Royce. Maar waarom zijn deze modellen zo extreem duur?
Rolls-Royce presenteerde gisteren een nieuwe auto genaamd de Arcadia Droptail. Het model behoort tot de duurste auto’s ter wereld. Maar dat is niet de enige reden dat jij hem niet kan kopen.
De duurste auto’s ter wereld van Rolls-Royce
Als we kijken naar de prijzigste nieuwe auto’s ter wereld, dan zijn deze allemaal van het automerk Rolls-Royce. Zo is de La Rose Noire Droptail de duurste auto ter wereld (zo’n 29,37 miljoen euro), is er voor de Arcadia Droptail ongeveer 25 miljoen euro betaald en werd er voor twee Boat Tails 23 en 28 miljoen euro overgemaakt aan de Britse fabrikant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541172_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541173_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541172_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FP90541173_highRes_rolls-royce-arcadia-.jpg)
Maar hoe komt het dat alleen auto’s van Rolls-Royce zo duur zijn en de bedragen veel hoger liggen dan bij bijvoorbeeld Bugatti, Bentley en Koenigsegg?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519236_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519237_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519242_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519236_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519237_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FP90519242_highRes_rolls-royce-la-rose-.jpg)
Zelfs voor de rijkste personen op deze planeet zijn Rolls-Royces duur. Tenminste, als je iets unieks wil. De duurste auto’s ter wereld zijn allemaal zogenaamde coachbuild-projecten. In 2016 liet het merk aan Autovisie weten dat ze in de toekomst aan klanten de mogelijkheid willen bieden om een eigen carrosserie te ontwerpen. Hiermee zijn de Britten de afgelopen jaren aan de slag gegaan.
De duurste auto’s ter wereld hebben allemaal een unieke koets die gekozen is door de klant. Het platform dat gebruikt wordt voor alle projecten blijft wel hetzelfde en kennen we van de Phantom.
Alle kosten voor één klant
Een auto ontwikkelen kost veel geld. In geval van de duurste auto’s ter wereld komt dat bedrag bij één klant te liggen. Zelfs als het platform al ontwikkeld is, kost het maken van een auto miljoenen euro’s. Daarbij worden auto’s van Rolls-Royce altijd uitgerust met de duurste en beste materialen die er zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Hosting-Suite-and-Parasol-Lifestyle.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Front-3_4-Lifestyle.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLifestyleShoot_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLakeComo_4_HiRes.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Hosting-Suite-and-Parasol-Lifestyle.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FRolls-Royce-Boat-Tail-Front-3_4-Lifestyle.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLifestyleShoot_2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F05%2FRolls-RoyceBoatTail-TheNextChapterLakeComo_4_HiRes.jpg)
Bij andere ‘burgerlijke’ modellen worden de productiekosten verdeeld over alle kopers. Het is dus logisch dat de coachbuild-auto’s van Rolls-Royce zo extreem duur zijn.
Duurste tweedehands auto
Klassiekers kunnen door schaarste duurder worden dan nieuwe auto’s. De duurste ’tweedehands auto’ die ooit is verkocht is een 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe. Die bracht 142.000.000 dollar op tijdens een veiling. Dat is officieel dus de duurste tweedehands auto ooit verkocht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fmercedes-benz_300_slr_uhlenhaut_coupe_41.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze kolos van Rolls-Royce gaat in 4 tellen naar 100 km/h
-
Zoveel kost de iconische paraplu van Rolls-Royce
-
Volkswagen-CEO: Golf GTI EV wordt ‘een monster’
-
Nederlanders opgelet: krankzinnige supercar rijdt binnenkort door jouw straat
-
De Alpine A390-crossover rijdt écht net als een A110-sportwagen
-
Dit eist Peugeot van Europa voor een succesvolle EV-transitie
-
Peugeot opent aanval op Renault 5 en Alpine: ‘Minstens zo goed’
-
Lynk & Co 08 brengt als PHEV vooral slechtste van twee werelden
-
Zwarte zaterdagen: deze datums en Europese wegen moet je mijden in de zomer
-
Negatieve stroomprijs: dit kun je verdienen met opladen elektrische auto
-
Nederlanders laten de auto vaker staan voor een vliegvakantie
-
Gaat het vervelende start-stopsysteem verdwijnen uit auto’s?