Een volledig autonome auto lijkt steeds meer een onhaalbaar toekomstbeeld. Hoewel het uiteindelijk allemaal technisch haalbaar moet zijn, ligt er nog een andere beer op de weg: de torenhoge kosten.

Volledige autonomie, het is voor veel autofabrikanten een doel waar hard aan gewerkt wordt. Maar de vraag of het überhaupt haalbaar is komt steeds vaker naar boven. Ontwikkelaars lopen er tegenaan dat de software en de hardware niet toereikend genoeg zijn en dat de ontwikkelingen op dit gebied niet snel genoeg gaan. Ook vragen deze partijen zich steeds vaker af of volledige autonomie (level 5) überhaupt wel technisch haalbaar is. Op die vragen hebben we nog geen antwoorden, maar volgens Farid Khairallah, portfolio director of safety domain control units voor ZF, komt het niet eens zo ver. Het geheel blijft hangen op het gebrek aan geld.

Level 2

Khairallah beweert in een presentatie namelijk dat de hele industrie op dit moment opnieuw kijkt naar de haalbaarheid van de Level 5 autonomie. Enkele jaren terug dook iedereen hier bovenop omdat het gouden bergen beloofde. Maar nu blijkt dat Level 2 autonomie (ondersteunen bij sturen en remmen) al lastig genoeg is. Ook kostte fabrikanten veel meer om dit niveau te halen.

Maar het is nog maar een fractie van het vijfde niveau. Dat houdt in dat een auto zonder bestuurder en zonder stuur en pedalen zou moeten kunnen functioneren. En daarbij zou hij ook nog eens ten alle tijden 100% veilig moeten zijn. Om dat te halen zouden de computers in auto's volgens Khairallah minimaal één miljoen keer krachtiger moeten worden dan ze nu zijn. Als dat al mogelijk is, dan zouden andere technische onderdelen ook ingewikkelder worden. Ze zouden daardoor bijvoorbeeld ook van koelsystemen voorzien moeten worden.

Kostenplaatje

De kosten voor de ontwikkeling van autonomie liggen nu al erg hoog. Als de bovenstaande factoren gaan meetellen zullen ze alleen maar stijgen. En autofabrikanten zoeken nu al de hulp van elkaar op omdat ze de kosten voor de ontwikkeling niet alleen kunnen dragen. De topman van ZF denkt dan ook dat de haalbaarheid van volledig autonome auto's niet blijft hangen op de technische ontwikkelingen, maar simpelweg op het kostenplaatje.