‘Volkswagen stopt met historische Passat’
Volgens het doorgaans zeer goed geïnformeerde Automotive News Europe geeft Volkswagen geen vervolg aan de Passat. Ook de toekomst van de Arteon is volgens het autovakblad onzeker. De twee modellen staan onder druk door de opkomst van de SUV en de elektrische D-segmenters.
Volkswagen is van plan om de Passat en de Arteon uit zijn wereldwijd gevoerde programma te halen. Van de Passat bestaan nu twee verschillende varianten, eentje voor Europa en eentje voor hoofdzakelijk Amerika en Azië. De Arteon is er in één versie, die wereldwijd wordt aangeboden. De huidige Passat is de voorlaatste generatie. Er komt binnen afzienbare tijd nog wel een nieuwe editie. Na dat model zou het doek vallen voor de Passat, zo bericht Automotive News Europe.
Drukte in D-segment
De Passat krijgt binnenkort al concurrentie van binnenuit. De Duitsers staan aan de vooravond van de lancering van de ID.5 en er verschijnt eind volgend jaar een productieversie van het studiemodel Vision Cross, terwijl in 2023 de Aero B volgt. Waar de ID.5 een crossover is, zijn de Vision Cross en Aero B een grote middenklasser, die in twee carrosserievarianten volgt. Van de Aero B komt een shooting brake annex lifestylecombi.
Emden naar Slowakije
Volkswagen is reeds bezig om de Europese productie van de Passat te verplaatsen. De Duitse autobouwer was eerst van plan om een nieuwe fabriek in Turkije te bouwen, maar besloot uiteindelijk om af te zien van een Turkse faciliteit en juist de bestaande Slowaakse fabriek uit te breiden. De Passat wordt nu nog in het Duitse Emden gemaakt, maar die fabriek wordt ingericht voor de bouw van volledig elektrische modellen.
Passat-historie
De Passat maakt al sinds het begin van de jaren ’70 deel uit van de Volkswagen-familie. De productnaam is zelfs ouder dan die van de Golf. Het model debuteerde met een carrosserielijn van een liftback. Later volgde ook een stationwagon. Daarna verving Volkswagen de liftback door een echte sedan. In 2008 breidde Volkswagen de Passat-familie uit met een vierdeurs coupé. Deze Comfort Coupé droeg de toevoeging CC, al werd de naam bij de facelift in 2012 kortweg CC. In 2016 stelde Volkswagen de compleet nieuwe generatie voor. Dat model kreeg een andere naam, Arteon. De fabrikant wilde het onderscheid tussen de productlijn en de Passat waarmee hij zijn basis deelt verder vergroten. De Arteon is sinds kort leverbaar in twee carrosserievarianten. Een Shooting Brake is er namelijk bij gekomen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken