Skoda Enyaq onderweg, beschikbaarheid nog onduidelijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fskodaenyaqiv1-2.jpg)
Nadat Skoda afgelopen september zijn eerste elektrische model op basis van de specifieke MEB elektro-architectuur voorstelde, rolt de tot Enyaq gedoopte elektro-SUV nu in Tsjechië van de band. Het is de eerste van twee elektrisch aangedreven SUV’s waar Skoda in 2021 mee komt.
Skoda bouwt de Enyaq in zijn fabriek te Mladá Boleslav. Daartoe is de productiefaciliteit aangepast. Anders dan moederconcern Volkswagen kiest Skoda er niet voor om een complete fabriek louter voor elektro-modellen te reserveren. De Enyaq rolt op exact dezelfde productielijn als de Octavia en Karoq. Volgens het merk biedt het zodoende meer flexibiliteit om op de marktvraag te reageren.
Beschikbaarheid Enyaq
De Tsjechische autobouwer bouwt momenteel lage volumes, want de serieproductie bevindt zich nog in de opstartfase. Wanneer de band op volle toeren draait, moeten dagelijks zo’n 350 exemplaren van de elektro-SUV de fabriek verlaten. Hoeveel exemplaren daarvan naar Nederland komen, is nog niet bekend. De fabrikant stemt het volume af op de vraag. De Nederlandse markt wordt door zowel de importeur als de fabrikant goed gemonitord, aangezien de vraag naar elektromodellen momenteel sterk stijgt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fskodaenyaq2-2.jpg)
Buiten Duitsland
Met de productiestart van de Enyaq bouwt de Volkswagen Groep nu ook voor het eerst een model op basis van de MEB-architectuur buiten Duitsland. De ID.3 en ID.4 zien reeds in Duitsland het levenslicht. Skoda gaat de Enyaq echter niet alleen in het thuisland bouwen. De fabrikant neemt het model ook in Azië in productie. Dat zal op korte termijn gebeuren.
Batterij Enyaq
De productie mag dan van start zijn gegaan, het duurt tot begin volgend jaar voordat Skoda de Nederlandse markt gaat bedienen. In totaal staan er drie accuversies op stapel en vijf uitvoeringen. Het merk trapt af met de twee grootste batterijen, de 60 en 80 met respectievelijk een 58 en 77 kWh groot accupakket. Later volgt nog een 50-versie. Meer informatie over het modellengamma hoor en zie je in onderstaande video.
Enyaq programma
De Enyaq 60 is in ons land inmiddels te bestellen. De importeur vraagt minimaal € 39.990,- voor het model. De uitvoering beschikt dan over een 132 kW-sterke elektromotor en een 58 kWh-accupakket. Volgens de fabrieksopgave bedraagt de actieradius 390 kilometer. Daarnaast is er de Enyaq 80 met een prijs van € 46.990,-, een elektromotor met een vermogen van 150 kW en een accupakket van 77 kWh (range van 510 km). De 50-versie komt later, net als een 225 kW sterke RS-versie. Voorlopig levert Skoda alleen de SUV. Een Coupé-variant volgt later. Skoda stelt dat model volgend jaar voor.
Lees ook:
Ook interessant
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E