Prijs en alle details elektrische Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq iV staat klaar. De Tsjechische autobouwer heeft zojuist in Praag ten overstaan van een handje vol journalisten en fabrieksmedewerkers de elektrisch aangedreven SUV gepresenteerd. Het duurt nog tot begin 2021 voordat de levering van start gaat.
Skoda’s moederconcern Volkswagen is een kei in het hypen van zijn strategie op het gebied van elektrische auto’s. Al in een vroeg stadium ontvouwt het concern zijn plannen, om vervolgens verschillende studiemodellen te tonen die nog lang niet in productie gaan. Zo werd het studiemodel van de ID.3 alweer in het najaar van 2016 voor het eerst getoond. De onthulling van het definitieve model volgde in september 2019. Nu, weer een jaar later, druppelen de eerste exemplaren het land binnen, al ging dat niet zonder slag of stoot.
Familie van…
Zustermerk Skoda doet daar ook aan mee, want de Enyaq liet zich in conceptvorm alweer drie jaar terug zien. Toen heette het model Vision E. Twee jaar later verscheen de Vision iV, waarmee de Tsjechen het model dichter bij het uiteindelijke model brachten. We reden al met een prototype maar dat was nog gecamoufleerd. Hoe de auto er definitief uitziet, maakt Skoda vanavond bekend. De Enyaq iV blijft de contouren van het studiemodel niet helemaal trouw.
Gelijkenis met Volkswagen ID.4
Het is een vijfdeurs SUV in plaats van een coupé-achtige geworden. De carrosserie, die grote gelijkenissen toont met de Volkswagen ID.4, is gladgestreken met het oog op een efficiënte aerodynamische lijn. De opgegeven cW-waarde bedraagt 0,27, een uitstekende waarde die bijdraagt aan de actieradiuscijfers. Wat maatvoering betreft, zit de Enyaq dicht bij de Kodiaq. Hij meet 4,65 meter in de lengte, wat vier hele centimeters korter is dan de zevenpersoons Kodiaq. De breedte en hoogte komen tot achtereenvolgens 1,88 en 1,61 meter.
MEB-architectuur
Binnen deze afmetingen biedt de elektrische SUV een interieurmaatvoering die op hetzelfde niveau ligt als die van zijn SUV-broer. De invulling wijkt af door de architectuur van de elektrische auto. Skoda bouwt de Enyaq op het zogeheten MEB-platform en die bestaat uit een elektromotor op de achteras met optioneel een tweede elektro-unit op de vooras en een accupakket tussen de wielen. Door die lay-out creëert Skoda een vlakke vloer.
Andere indeling
Door het ontbreken van een middentunnel voor een conventionele transmissie is het interieur anders ingedeeld. Skoda past een ‘brugconsole’ toe met meerdere bergvakken. Een meet 6,2 liter, de ander 11,4 liter. Centraal in het interieur staat een touchscreen met een diameter van 13 inch. Een groter display is niet eerder in een productiemodel van de Tsjechen toegepast. Binnenin heeft Skoda weer van zich laten horen volgens het Simply Clever-concept. Op de Enyaq is een slaappakket met kussentjes op de hoofdsteunen verkrijgbaar, net als 1,5 liter-flessen houders, uitschuifbare verduistering voor de achterste portieren, twee USB-C aansluitingen, paraplu in de voorportieren en bergvakken voor mobiele telefoons voorin. Net als andere Skoda-modellen heeft ook de Enyaq een ijskrabber (met bandenprofielmeter) aan boord, maar die bevindt zich nu in de achterklep in plaats van in de tankklep.
Gerecyclede petflessen
Voor de aankleding van de elektro-SUV biedt Skoda keuze uit verschillende niveaus. Speciaal voor de Enyaq zijn de namen internationaal gewijzigd. De fabrikant schaart ze onder Design Selections en kiest voor onder andere Loft, Lodge en Lounge. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Enyaq over zaken als stoelbekleding van 40% wol en 60% gerecyclede petflessen. Ook een snellader van 125 kW (standaard 50 kW), DAB-radio, LED Matrix-verlichting, waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer aan de achterzijde en head-up display, stuurassist tijdens uitwijkmanoeuvres en parkeerassistentie zitter erop.
Drie accupakketten
Meer keuze is er op het gebied van de aandrijving. Skoda biedt voor de Enyaq vijf vermogensversies en drie accupakketten. Om met het laatste af te trappen, de basisversie kent een batterij met een capaciteit van 55 kWh. Daar boven biedt Skoda een 68 kWh-versie aan, gevolgd door een 82 kWh groot accupakket. Het kleinste pakket komt er louter in combinatie met een 109 kW sterke elektromotor, terwijl de ‘68’ met een 132 kW-elektromotor verschijnt. Voor de grootste energiebron zijn drie motorversies beschikbaar. Skoda levert een 150 kW sterke elektromotor op de achteras. Vervolgens komt daar een krachtcentrale op de vooras bij, die het systeemvermogen op 195 of zelfs 225 kW brengt. Laatstgenoemde vierwielaandrijver heet dan RS.
Actieradius Enyaq
Volgens de autobouwer is de basis-aandrijving goed voor een range van 340 km. De tweede in lijn zou 390 km halen. Met 80 kWh-batterij neemt de actieradius toe tot 510 km. De aanwezigheid van vierwielaandrijving kost vervolgens 50 km bereik.
Definitieve prijs Enyaq
De eerste exemplaren van de Enyaq komen in 2021 op de weg. Ze zullen allemaal gebouwd worden in Tsjechië, waar de autobouwer zijn belangrijke fabriek in Mlada Boleslav voor de productie heeft aangepast. De prijzen zijn nog niet bekend. De definitieve vanafprijs is nu 39.990 euro en daarvoor krijg je een Enyaq met een 62 kWh accupakket. De versie met 55 kWh accu maakt later zijn opwachting en zal goedkoper zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe heup voor de Volvo XC90: kan hij er nu weer tegenaan?
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Sinds 2016 zijn nieuwe auto’s 400 kilo (!) zwaarder geworden
-
Compacte occasion: Volkswagen biedt veel ruimte in kleine SUV
-
Deze occasion is stijlvol, betrouwbaar en inmiddels vrij betaalbaar