Skoda Vision iV kondigt Tsjechisch elektro-offensief aan
![](https://img.autovisie.nl/images/ejNXUOq1pTsasTwesLb5tcDg8kc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_vi_4_0c07042807980531.jpg)
Skoda doet een Model 3’tje. Kijk maar eens naar die daklijn van deze Vision iV. Iets te bol, iets te rond. Precies zoals de compacte Tesla dus. Skoda noemt het studiemodel een crossover-coupé. Gewoon een vijfdeurs hatchback met een aflopende daklijn dus.
![](https://img.autovisie.nl/images/27DDSAm1Izycje1xHPvKoJfvQAk=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_vi_4_0c07042807980531.jpg)
En inderdaad, zoals de letter i in iV al doet vermoeden: dit proefballonnetje is elektrisch. Hij is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group (Modularer Elektrobaukasten) en heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 306 pk. De topsnelheid van de vierwielaangedreven Tsjech is begrensd op 180 km/h. Van stilstand naar 100 km/h kan in 5,9 seconden.
WLTP-bereik van 500 kilometer
Voor de nodige ‘peut’ zorgt een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij, die is ondergebracht in de wagenvloer. Hij heeft een capaciteit van 83 kWh en zou goed moeten zijn voor een WLTP-bereik van maximaal 500 kilometer. Bovendien is de batterij met een snellader in een half uur op te laden tot 80 procent laadniveau.
LED-strip door de grille
Opvallend is natuurlijk de vormgeving, die een stuk spannender is dan de grijze muis-achtige productiemodellen van Skoda. De Vision iV staat op 22-inch lichtmetalen wielen, heeft een agressief ogende neus met een opmerkelijke LED-strip door de ‘grille’ en in tegengestelde richting openende achterportieren (zit er een paraplu in?). Bovendien zijn er geen traditionele buitenspiegels natuurlijk. De Vision iV heeft camera’s.
![](https://img.autovisie.nl/images/Q2BU5rmTbYD1aYOLtoAGDvbHsAE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_iv_8_040d011b06a80486.jpg)
De Skoda is 4,67 meter lang, 1,93 meter breed, 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Door het ontbreken van een middentunnel en het feit dat een elektrische aandrijflijn zo compact is, biedt de Vision iV veel binnenruimte. Zijn stoelen zijn bijvoorbeeld draaibaar. Ze zijn bekleed met Dinamica, een kunstmatige suèdesoort van gerecyclede PET-flessen en t-shirts.
Deels autonoom
Zoals het een studiemodel betaamd tegenwoordig, is de Vision iV deels autonoom (level 3), wat betekent dat hij op de snelweg de besturing volledig kan overnemen. De auto is verregaand connected en kan communiceren met andere verkeersdeelnemers en met bijvoorbeeld verkeersinformatiecentrales. Zo kan hij snel op actuele situaties inspringen.
Tien geëlektrificeerde modellen
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?