Skoda Vision iV kondigt Tsjechisch elektro-offensief aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_vi_4_0c07042807980531.jpg)
Skoda doet een Model 3’tje. Kijk maar eens naar die daklijn van deze Vision iV. Iets te bol, iets te rond. Precies zoals de compacte Tesla dus. Skoda noemt het studiemodel een crossover-coupé. Gewoon een vijfdeurs hatchback met een aflopende daklijn dus.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_vi_4_0c07042807980531.jpg)
En inderdaad, zoals de letter i in iV al doet vermoeden: dit proefballonnetje is elektrisch. Hij is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group (Modularer Elektrobaukasten) en heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 306 pk. De topsnelheid van de vierwielaangedreven Tsjech is begrensd op 180 km/h. Van stilstand naar 100 km/h kan in 5,9 seconden.
WLTP-bereik van 500 kilometer
Voor de nodige ‘peut’ zorgt een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij, die is ondergebracht in de wagenvloer. Hij heeft een capaciteit van 83 kWh en zou goed moeten zijn voor een WLTP-bereik van maximaal 500 kilometer. Bovendien is de batterij met een snellader in een half uur op te laden tot 80 procent laadniveau.
LED-strip door de grille
Opvallend is natuurlijk de vormgeving, die een stuk spannender is dan de grijze muis-achtige productiemodellen van Skoda. De Vision iV staat op 22-inch lichtmetalen wielen, heeft een agressief ogende neus met een opmerkelijke LED-strip door de ‘grille’ en in tegengestelde richting openende achterportieren (zit er een paraplu in?). Bovendien zijn er geen traditionele buitenspiegels natuurlijk. De Vision iV heeft camera’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda_vision_iv_8_040d011b06a80486.jpg)
De Skoda is 4,67 meter lang, 1,93 meter breed, 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Door het ontbreken van een middentunnel en het feit dat een elektrische aandrijflijn zo compact is, biedt de Vision iV veel binnenruimte. Zijn stoelen zijn bijvoorbeeld draaibaar. Ze zijn bekleed met Dinamica, een kunstmatige suèdesoort van gerecyclede PET-flessen en t-shirts.
Deels autonoom
Zoals het een studiemodel betaamd tegenwoordig, is de Vision iV deels autonoom (level 3), wat betekent dat hij op de snelweg de besturing volledig kan overnemen. De auto is verregaand connected en kan communiceren met andere verkeersdeelnemers en met bijvoorbeeld verkeersinformatiecentrales. Zo kan hij snel op actuele situaties inspringen.
Tien geëlektrificeerde modellen
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland