Volkswagen zet personeel op scherp om verzwakt Tesla te grijpen
Volkswagen denkt Tesla in 2025 in te kunnen halen als grootste fabrikant van elektrische auto’s. Dat heeft topman Herbert Diess tijdens een speech op het hoofdkantoor in Wolfsburg aan een deel van zijn medewerkers laten weten. Hij geeft aan dat Tesla verzwakt is en in 2025 niet langer Volkswagen achter zich kan laten.
Volgens Diess verliest Tesla aan slagkracht op het gebied van de productie van zijn elektrische auto’s. Dat schrijft The Financial Times naar aanleiding van Diess’ rede aan het personeel. “Elon moet de productie in twee zeer complexe fabrieken in Austin en Berlijn (Grünheide) tegelijkertijd opvoeren, alsmede de autobouw in Shanghai uitbreiden. Dat kost hem kracht”, liet Herbert Diess aan de fabrieksmedewerkers weten. “We moeten deze kans grijpen en snel inhalen. Tegen 2025 kunnen we de leiding hebben”, zei Diess strijdig. De topman van Volkswagen geeft en public altijd aan zeer veel respect te hebben. Hij doet alsof hij en Musk goede vrienden zijn.
Gigantische geldovens
The Financial Times maakt melding van de uitspraken. De zakenkrant is verrast door de speech van Diess, te meer de Volkswagen-topman op een Financial Times-conferentie vorige maand nog zei dat Volkswagen “niet had verwacht dat zijn belangrijkste Amerikaanse concurrent zo snel en goed voorbereid zou zijn”. Hij voegde daar aan toe dat het een felle race zou worden om halverwege dit decennium de dominante producent van elektrische voertuigen te zijn.
Elon Musk verrast Volkswagen: ‘Tesla is sterker dan we dachten’
Volkswagen kan momenteel de snelheid van Tesla niet bijbenen. De Duitsers rekenen dit jaar op een jaarverkoop van 700.000 stuks, waarmee het bedrijf niet eens op de helft van Tesla’s jaarplanning zit. Tesla verwacht dit jaar op zo’n 1,5 miljoen auto’s uit te komen. De Amerikaanse onderneming zegt minder last van de bevoorradingscrisis van halfgeleiders te hebben dan de andere automotive partijen.
Echter, de Tesla-baas liet volgens The Financial Times vorige maand aan een Tesla-club weten dat de fabrieken in Texas en Duitsland op dit moment “gigantische geldovens” zijn. Er zouden miljarden dollars doorheen gaan en het bedrijf worstelt om onderdelen te krijgen om de productie op te voeren. Dat nieuws geeft Diess vertrouwen. De Volkswagen-fabrieken zijn weer operationeel, inclusief de Chinese faciliteiten die vanwege de pandemie tijdelijk werden gesloten.
Aandeelhouders kijken mee
Publiciteitsgeile Musk geeft de inhaalpoging van Volkswagen in ieder geval dit decennium geen kans van slagen. “We denken niet echt aan andere concurrenten”, vertelde hij op een Bloomberg-evenement, zo schrijft opnieuw The Financial Times. “De vraag naar onze auto’s is extreem hoog en de wachtlijst is lang… We verhogen de productiecapaciteit zo snel als mogelijk is.” Op de uitspraken van Diess, die zijn aandeelhouders tevreden moet stellen, heeft Musk nog niet gereageerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024