Ex-hoofdrolspelers dieselgate moeten miljoenen aan Volkswagen betalen
Volkswagen heeft een schikking getroffen met de ex-leidinggevenden die verantwoordelijk waren voor de dieselgate. Het gaat om een megabedrag van 288 miljoen euro, dat deels door ex-CEO Martin Winterkorn opgehoest moet worden.
De schikking van 288 miljoen euro is een heel kleine pleister op de grote wond van Volkswagen. Het dieselschandaal heeft Volkswagen al tientallen miljarden euro’s gekost aan boetes en schadevergoedingen. Het zou in totaal gaan om een slordige 32 miljard euro, en die rekening kan nog oplopen. Het grootste deel van de schikking, zo’n 270 miljoen euro, zal van bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen komen.
Problemen voor Winterkorn stapelen zich op
Martin Winterkorn zal een bedrag van 11,2 miljoen euro overmaken naar Volkswagen voor zijn aandeel in het schandaal. Voor hem houden de problemen bij de schikking echter niet op. Hij is door openbare aanklagers in Berlijn beschuldigd van het afleggen van valse getuigenissen. Winterkorn zei destijds namelijk dat hij er niet van op de hoogte was dat er gesjoemeld werd met de dieselcijfers voordat deze openbaar werden gemaakt. “Volgens de aanklacht was hij zich er sinds mei 2015 van bewust dat de motorbesturingssoftware van sommige VW-voertuigen was uitgerust met een functie om de uitlaatwaarden te manipuleren tijdens het testen”, laten de aanklagers in een verklaring weten.
Ook ex-Audi-baas Rupert Stadler is een schikking overeengekomen. Hij zal 4,1 miljoen euro moeten afstaan. Voormalig Audi-bestuurslid Stefan Knirsch is akkoord gegaan met een schikking van 1 miljoen euro. Wolfgang Hatz, oud-bestuurslid van Porsche, staat 1,5 miljoen euro af. De schikking is wel nog onder voorbehoud. Deze moet op 22 juli nog goedgekeurd worden tijdens de jaarlijkse vergadering van de Volkswagen Groep.
Nog meer bestuursleden aangeklaagd
Eerder dit jaar werden nog eens vijftien bestuursleden van Volkswagen en een toeleverancier aangeklaagd vanwege het dieselschandaal dat jaren geleden speelde bij de automaker. Zij worden verdacht van medeplichtigheid aan fraude in combinatie met belastingontduiking. Dat is echter niet het enige. Vals adverteren en het indirecte verantwoordelijkheid voor het onterecht afgeven van certificaten staat ook op de lijst met aanklachten.
Het schandaal met sjoemeldiesels gaat terug tot 2014. Volkswagen bedacht een ‘hack’ die zorgde dat de motor in een minder vervuilende stand terechtkwam. Maar dat alleen tijdens een uitstoottest. Zo kregen de auto’s een gunstiger milieulabel, want bij normaal gebruik stootten de auto’s aanzienlijk meer uit dan op papier werd verteld. Winterkorn trad een week na het buitenkomen van het nieuws rondom dieselgate in 2015 af als CEO van Volkswagen.
Niet alleen Volkswagen
Overigens is Volkswagen niet de enige fabrikant die is aangeklaagd door dieselschandalen. De afgelopen jaren worden steeds meer autobouwers aangeklaagd voor sjoemelsoftware. Ook Fiat-Chrysler, Mitsubishi en recent Renault zijn al van een Dieselgate beschuldigd.
Mitsubishi: ‘Wij gebruiken geen sjoemelsoftware in onze diesels’
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn