Mitsubishi onderzocht wegens mogelijk gebruik sjoemelsoftware in diesels
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdieselheffing.jpg)
In Duitsland wordt Mitsubishi momenteel onderzocht door Duitse officieren wegens mogelijk gebruik van sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat meldt persbureau Reuters vandaag.
Het onderzoek richt zich op de 1,6- en 2,2-liter viercilinder dieselmotoren (Euro 5 en 6) van Mitsubishi. Eigenaren van auto’s met die motoren worden gevraagd om contact op te nemen met de politie. Diezelfde Duitse politie viel vandaag al tien locaties in Duitsland binnen. In Frankfurt, Hannover en Regensburg zijn gebouwen onderzocht, zo meldt het openbaar ministerie van Frankfurt. Mitsubishi heeft zelf nog niet op de kwestie gereageerd.
Dieselgate
Deze invallen doen uiteraard meteen terugdenken aan het emissieschandaal van de Volkswagen Groep. Maar ook Mitsubishi heeft een verleden met fraude. Begin 2016 gaf het merk namelijk toe dat het toen al vijfentwintig jaar bezig was met het manipuleren van verbruiksgegevens.
Al die jaren gebruikte de fabrikant zijn eigen tests om de rolweerstand van auto’s te meten. Die weerstand kwam telkens lager uit dan in de officiële tests (in 1991 vastgelegd in de Japanse wet).
Brandstofverbruik
Het plan van het merk was om in 2007 wél de officiële tests te gaan gebruiken, maar dat hebben de verantwoordelijke medewerkers nooit uitgevoerd. Dit bedrog kwam in 2016 aan het licht toen Nissan, dat een van zijn modellen in Japan van Mitsubishi betrekt, afwijkingen ontdekte in het brandstofverbruik van de door Mitsubishi gebouwde kei-cars. Overigens nam Nissan na de koersval direct Mitsubishi over.
Vijftien jaar daarvoor was Mitsubishi ook al verwikkeld in een fraudezaak. Toen hield het jarenlang ernstige technische mankementen aan zijn auto’s verborgen voor de buitenwereld. Recent is het merk, dat samen met Renault en Nissan onderdeel is van de alliantie, ook al veel in opspraak gekomen wegens de acties van ex-topman Charles Ghosn. Begin deze maand vluchtte hij uit Japan naar Libanon, waar hij momenteel nog steeds verblijft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen
-
Deze gadget maakt een einde aan grote Tesla-ergernis
-
Porsche toont nieuwe versie van legendarische 356
-
Volkswagen neemt afscheid van de Up!
-
Dit is de camper van het jaar 2023
-
Deze occasion wil je: Honda e, duur maar doordacht
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai IONIQ 6, de goedkoopste van het merk