Mitsubishi sjoemelt al sinds 1991 met brandstofverbruik
Mitsubishi heeft een bijzonder jubileum te vieren. De autofabrikant heeft toegegeven in Japan al vijfentwintig jaar te rommelen met gegevens over het brandstofverbruik van zijn modellen.
Vorige week gaf Mitsubishi het gesjoemel al toe, maar toen meldde het merk nog dat alleen bij 625.000 kleinere modellen vanaf 2002 het opgegeven brandstofverbruik niet klopt. Nu blijkt echter dat Mitsubishi al vijfentwintig jaar de boel op grote schaal bedondert.
De fabrikant heeft al die jaren zijn eigen tests gebruikt om de rolweerstand van een auto te meten. Daarmee kwam die weerstand lager uit dan als Mitsubishi de officiële tests (die in 1991 zijn vastgelegd in de Japanse wet) gebruikt zou hebben.
“Topman Tetsuro Aikawa ging op een persconferentie diep door het stof”
In 2007 besloot Mitsubishi alsnog om de officiële tests te gaan gebruiken, maar de verantwoordelijke medewerkers hebben dit niet gedaan. Het bedrijf heeft nu onafhankelijke onderzoekers aangesteld om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.
Topman Tetsuro Aikawa ging op een persconferentie diep door het stof. Hij zei bovendien niet te weten waarom zijn medewerkers de zaak hebben bedrogen. Aikawa benadrukte dat er in de Verenigde Staten en Europa niet is gesjoemeld, alleen in Japan.
LEES OOK: FRANSE AUTORITEITEN VALLEN KANTOREN PSA GROUP BINNEN
Het bedrog kwam aan het licht toen Nissan afwijkingen ontdekte in het brandstofverbruik van zijn kleine, door Mitsubishi gefabriceerde kei cars. Mitsubishi begon daarop een intern onderzoek en stuitte op fraude.
Sinds Mitsubishi zijn malversaties heeft toegegeven, is de beurswaarde van het bedrijf met zestig procent onderuitgegaan. Vijftien jaar geleden was Mitsubishi ook al verwikkeld in een fraudezaak. Het concern had toen jarenlang ernstige mankementen aan zijn auto’s onder de pet gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8