Mitsubishi sjoemelt al sinds 1991 met brandstofverbruik
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2F156315945.jpg)
Mitsubishi heeft een bijzonder jubileum te vieren. De autofabrikant heeft toegegeven in Japan al vijfentwintig jaar te rommelen met gegevens over het brandstofverbruik van zijn modellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FRESULTS_156331393.jpg)
Vorige week gaf Mitsubishi het gesjoemel al toe, maar toen meldde het merk nog dat alleen bij 625.000 kleinere modellen vanaf 2002 het opgegeven brandstofverbruik niet klopt. Nu blijkt echter dat Mitsubishi al vijfentwintig jaar de boel op grote schaal bedondert.
De fabrikant heeft al die jaren zijn eigen tests gebruikt om de rolweerstand van een auto te meten. Daarmee kwam die weerstand lager uit dan als Mitsubishi de officiële tests (die in 1991 zijn vastgelegd in de Japanse wet) gebruikt zou hebben.
“Topman Tetsuro Aikawa ging op een persconferentie diep door het stof”
In 2007 besloot Mitsubishi alsnog om de officiële tests te gaan gebruiken, maar de verantwoordelijke medewerkers hebben dit niet gedaan. Het bedrijf heeft nu onafhankelijke onderzoekers aangesteld om uit te zoeken wat er precies gebeurd is.
Topman Tetsuro Aikawa ging op een persconferentie diep door het stof. Hij zei bovendien niet te weten waarom zijn medewerkers de zaak hebben bedrogen. Aikawa benadrukte dat er in de Verenigde Staten en Europa niet is gesjoemeld, alleen in Japan.
LEES OOK: FRANSE AUTORITEITEN VALLEN KANTOREN PSA GROUP BINNEN
Het bedrog kwam aan het licht toen Nissan afwijkingen ontdekte in het brandstofverbruik van zijn kleine, door Mitsubishi gefabriceerde kei cars. Mitsubishi begon daarop een intern onderzoek en stuitte op fraude.
Sinds Mitsubishi zijn malversaties heeft toegegeven, is de beurswaarde van het bedrijf met zestig procent onderuitgegaan. Vijftien jaar geleden was Mitsubishi ook al verwikkeld in een fraudezaak. Het concern had toen jarenlang ernstige mankementen aan zijn auto’s onder de pet gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!