Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 10 jun 2021

Deze occasion wil je: Datsun 280Z cabrio – zeldzaam de zomer in

Het is een van de boegbeelden van Nissan en Datsun: de 280Z. Deze tweepersoons coupé is onderdeel van de populaire Z-reeks en tevens een zeer fraaie klassieker. Als je deze zomer de show wil stelen, dan zal deze zeer zeldzame Datsun 280Z cabrio jou daar zeker bij helpen.

Nissan Z-series

De Datsun 280Z vindt zijn oorsprong in de Nissan S30. Deze maakte deel uit van de zogenaamde Fairlady-familie, een beroemde aanduiding die al in Japan werd gebruikt. De Nissan S30 verscheen in 1969 op de markt als een driedeurs, tweepersoons coupé. Het was de eerste Nissan die onder de Z-reeks zou vallen.

Onder die reeks zouden de Fairlady Z, de 240Z en de 260Z het levenslicht zien. Een voor een herkenbare, sportieve coupés die het hart van de echte autofanaat harder deden – en nog altijd doen – kloppen. Dat vertaalde zich in een wachtlijst voor de Z’jes, die niet aan te slepen waren door onder meer de relatief lage prijs.

Datsun vs. Nissan

In de Verenigde Staten en Europese landen verschijnt de Nissan S30 in de jaren 60 op de markt onder de merknaam Datsun. In de jaren 60 gebruikte Nissan deze naam in die regio’s omdat dit merk al bekender was in die landen, omdat Nissan nooit onder z’n eigen merknaam verkocht in die tijd – op vrachtwagens na. Totdat de fabrikant in 1982 besloot om de naam uit te faseren. Het was nu wel tijd voor Nissan om ook in die markten de naamsbekendheid te verwerven. Dat kostte het merk overigens miljoenen, van het aanpassen van de badges tot aan de advertentiekosten.

Toch leeft de naam Datsun vandaag de dag weer. Het is nu het wat goedkopere merk van de Japanners, die nu weer – nadat de naam in 1986 definitief uitgefaseerd werd – actief zijn in opkomende markten als India en Indonesië.

Datsun 280Z Cabrio

Datsun 280Z

Na de tweede stap van twintig (van 240 en 260 naar 280) besloot Nissan in 1975 de Datsun 280Z op de Amerikaanse markt te introduceren. Veel grote metamorfoses zou deze sportieve coupé niet ondergaan. Hier en daar werden de bumpers aangepast om aan de Amerikaanse wetgeving te voldoen, in 1977 werd het volwaardige reservewiel vervangen door een thuiskomertje en werd de benzinetank vergroot. Vanaf 1976 maakte Datsun het ook mogelijk om voor een vijftraps handgeschakelde versnellingsbak te gaan, terwijl ook de viertraps handbak en drietraps automaat beschikbaar bleven. De Datsun 280Z zou de laatste van de S30-series worden. In 1979 viel het doek en kwam de Nissan S130 het stokje overnemen.

Speciale versies 280Z

Van de Datsun 280Z zijn twee speciale versies op de markt gebracht. Zo lanceerde Nissan de ‘Zap’ en de ‘Black Pearl’. De Zap kreeg een eigen exterieurpakket en was te herkennen aan de zonneschijn-gele kleur met zwarte strepen op het front en de flanken. De Black Pearl-editie, niet te verwarren met een schip uit een populaire Disney-film, zou een schepje bovenop de Zap doen. Deze zeer gelimiteerde versie van de 280Z kreeg een zwarte parelmoer laklaag en rode en zilveren strepen. Maar er is een nog véél specialere versie van de 280Z. Exact de auto die je hierboven al zag staat.

Heel bijzondere cabrioversie

Laten we maar meteen ter zake komen: we hebben hier niet zomaar te maken met een Datsun 280Z, maar een heuse cabrioletversie daarvan. Klinkt niet spannend, maar is het wel. Is deze officieel door Datsun gemaakt? Nee. Dit werd door Griffith Custom Coach in Fort Lauderdale, Florida, op bestelling gedaan. En dat gebeurde niet vaak. Dit model betreft volgens de verkoper serienummer 12, dus slechts elf mensen zijn deze voorgegaan.

Datsun 280Z Cabrio

Voor een bedrag van 3200 dollar beloofde Griffith je het dak van je Z te halen, om er zo een Griffith Z Roadster van te maken. Voor dat geld werd de Z-auto voorzien van een solide kofferdeksel in plaats van een luik en een afneembare softtop. Hoeveel exemplaren Griffith in totaal heeft gebouwd is niet bekend, maar men kan ervan uitgaan dat het een zeer gelimiteerde reeks is geweest.

Fairlady 240Z

Het is een mooi voorbeeld van de manier waarop dit soort Z’jes werd en wordt gemodificeerd. De Fairlady-reeks van Nissan en Datsun is al decennia lang geliefd onder tuners, waardoor er een hele cultuur rondom deze bloedlijn van de Japanners is ontstaan. Om een voorbeeld te geven wat zo’n Farilady betekent, maken we een kort uitstapje. Het is niet precies de 280Z zoals in dit artikel, maar in 2017 ging Autovisie langs bij een 240Z-eigenaar, Jordy Koelhuis. Makkelijk was de zoektocht naar dé perfecte Z-auto niet. “Ik was echt op zoek naar iets aparts, sportief en met karakter. Toen ik een artikel las over de waardestijging van auto’s uit de jaren zeventig ben ik zelf eens gaan bedenken, wat zijn voor mij nou echt de klassiekers uit die tijd? En toen kwam de Datsun 240Z voorbij. Stijgend in waarde, maar nog wel betaalbaar. Ik vond het direct een gaaf model en ben er een paar gaan bekijken in Nederland.”

“Al snel kwam ik er achter dat de prijzen in Nederland hoog waren en de auto’s matig. Ik kan goed dingen organiseren, maar iets maken… nee. Ik moet alles uitbesteden, en dat zou dus flink in de papieren gaan lopen. Na maanden zoeken kwam ik uiteindelijk deze 240Z tegen in Amerika.”

De auto beleven

“Nieuw in de lak, een gereviseerd en wat groter motorblok, een vers gestoffeerd interieur én de goede looks met die brede schermen achter. Toen kwam het ineens dichtbij, dit zou mijn auto kunnen zijn. Een vriend van me zit in het containertransport, hij wist me alles te vertellen over het vervoer van Carson in Californië naar hier. Via hetzelfde bedrijf is er een expert naar de auto gestuurd om te kijken in welke staat de auto was, en of de papieren klopten.”

“Het kost wat, maar het geeft je wel zekerheid. Dan zit je dus tegen middernacht thuis op de bank en krijg je een gesprek via Skype binnen van die agent die je auto gaat bekijken. Het is toch best bijzonder dat je live je toekomstige auto ziet starten. Hij heeft voor de camera een stukje gereden en me de hele auto laten zien. Ik wilde de auto toch ‘beleven’, er een beetje gevoel bij hebben, en dat is prima gelukt op deze manier.”

Bekijk het hele verhaal van deze trotse eigenaar van de 240Z hieronder.

De vraag naar deze auto’s en de drang om ze aan te passen, is wel te verklaren. Zoals gezegd waren ze niet duur en mede daardoor direct een succes, waardoor Nissan in de eerste jaren al niet aan de vraag kon voldoen. De successen in de East American Safari Rally van 1971 maakten de 240Z nog aantrekkelijker. Het ging zelfs zo ver, dat Nissan in 1996 enkele exemplaren terugkocht, volledig restaureerde en ze weer opnieuw aanbood via de dealers. Dat ging overigens niet om grote aantallen, maar om slechts zo’n 50 stuks die op die manier zijn verkocht

Tuning

Dat deze Datsun’s zo goedkoop waren, betekende dat je al gauw wat extra guldens in je portemonnee overhield. Dat kon dan uitgegeven worden aan noodzakelijke dingen als boodschappen of de huur, maar natuurlijk ook aan investeringen in wat modificaties voor je prachtige Z-auto. Dat is ook precies wat er in de jaren 80 veelvuldig werd gedaan.

Fotoverslag: Datsun Fairlady meeting in Solvang, USA

Een paar voorbeelden van klassieke maar ook gemodificeerde Fairlady’s zijn hier terug te vinden. In 2016 vond in het Californische Solvang een grote Datsun Roadster Classic Meeting plaats. Autovisie-lezeres en Datsun Fairlady-eigenaar Erica Verhaagen was erbij en maakte een fotoverslag, dat je via bovenstaande link kunt bekijken.

Datsun 280Z Cabrio

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

Deze lichtblauwe Datsun 280Z uit 1977 heeft slechts één en zeer zuinige eigenaar gehad. Deze 280Z is met 20.551 gereden kilometers zo goed als nieuw te noemen. Volgens de verkoper is de cabrio-coupé in het verleden ‘uitvoerig gerestaureerd’.

De zescilinder-motor perst er 173 pk uit en voor de fan gaat het hier niet om de automaat, maar om een model met schakelbak. De Datsun 280Z staat bij een dealer in Waalwijk te koop.

Datsun 280Z Cabrio

Kopen of doorlopen?

Het valt niet te ontkennen dat de Datsun 280Z een zeer zeldzame auto is. Ook valt niet te ontkennen dat het een zeer fraaie auto is die zeker wat aandacht zal trekken. Dat is natuurlijk niet in de zin zoals iemand die met een Ferrari langsrijdt, maar voor de echte autofanaat springt deze Datsun 280Z er vast tussenuit, omdat er nooit een officiële cabrioversie van deze Fairlady is uitgebracht. Zo’n Fairlady heeft bovendien in de autowereld een haast mythische plaats. Het is de definitie van een – destijds – betaalbare sportauto met een tijdloze stijl, die geliefd was bij een groot publiek. De wegligging en stevige constructie werden alom geprezen, waardoor het onder andere eerdergenoemde merken liet zweten. Het is, kortom, een Japans icoon.

Maar omdat dit exemplaar zich in bijna nieuwstaat bevindt, zul je een heel diepe graai in de buidel moeten doen. De verkoper vraagt er namelijk een bedrag van 69.950 euro voor. Voor dat geld krijg je wel een zeer unieke en fraaie cabrio die nog flink wat kilometers wil rijden.

Op Gaspedaal.nl, een auto-zoekmachine waar het aanbod tweedehands auto’s van meerdere autosites wordt getoond, staan op moment van schrijven vier Datsun Z280’s te koop in Nederland. Van die vier modellen is dit by far (lees: ruim twee keer zo duur) het duurste exemplaar, maar meteen ook wel het uniekst.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Reageer op artikel:
Deze occasion wil je: Datsun 280Z cabrio – zeldzaam de zomer in
Sluiten