Volkswagen Kever neemt afscheid, racet mee in Mille Miglia
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmille-miglia-volkswagen-beetle-2.jpg)
De Mille Miglia en de Volkswagen Kever, het zijn twee legendarische namen in de autowereld, en ze komen weer samen. Volkswagen racet met twee klassieke ‘Bugs’ mee tijdens de 2019-editie van de rally.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmille-miglia-volkswagen-beetle-2.jpg)
De Mille Miglia wordt vaak de mooiste race ter wereld genoemd. De Volkswagen Kever is waarschijnlijk nog nooit de mooiste auto ter wereld genoemd. Maar toch zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Kever maakte namelijk naam voor zichzelf door in de jaren 50 veel krachtigere wagens te verslaan tijdens de rally.
Dapferle
Helemaal eerlijk was het niet, want de Kever waarmee Volkswagen won was aangepast met onderdelen afkomstig uit de Porsche 356. Maar toch wist Paul-Ernst Strahle in 1954 de ‘Dapferle’-Kever naar de winst in de 1.300 cc-klasse te rijden. Hij pakte er ook nog brons mee in de 1.500 cc-klasse.
Voor de 2019-editie van de Mille Miglia is die Dapferle-Kever nagemaakt. Alleen komt het model dit keer niet uit 1948, maar uit 1951. Hij is uitgevoerd in Roseda Green en heeft, hoe kan het ook anders, meerdere Porsche-onderdelen. Dat wil niet zeggen dat de Kever ineens honderden pk’s tot zijn beschikking heeft. Net als het origineel, wordt er gewerkt met 60 pk.
Porsche-motor
De tweede Kever is ietwat krachtiger. Deze ‘1956 Ovali Beetle authentic replica’ heeft namelijk een Porsche-motor in de achterkant liggen. Dat houdt in dat er niet 60, maar 75 pk op de achterwielen staat. Deze Kever is overigens gemaakt door Volkswagen Classic.
Beide auto’s hebben aantoonbaar meegereden in de Mille Miglia tussen 1927 en 1957. Ook hebben ze meerdere originele onderdelen. Dit is nodig, want anders mogen ze niet meedoen aan de race van dit jaar.
Met deze laatste verschijning van de Kever valt het doek definitief voor het iconische VW-model. En hoewel hij niet meer te krijgen is in Nederland, wordt hij nog steeds verkocht in andere landen. In de Verenigde Staten staat hij vooralsnog op de prijslijsten als de ‘Beetle Final Edition’ en is hij ongeveer $1.000 goedkoper dan de Golf Mk7.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!