Volkswagen Kever neemt afscheid, racet mee in Mille Miglia
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmille-miglia-volkswagen-beetle-2.jpg)
De Mille Miglia en de Volkswagen Kever, het zijn twee legendarische namen in de autowereld, en ze komen weer samen. Volkswagen racet met twee klassieke ‘Bugs’ mee tijdens de 2019-editie van de rally.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmille-miglia-volkswagen-beetle-2.jpg)
De Mille Miglia wordt vaak de mooiste race ter wereld genoemd. De Volkswagen Kever is waarschijnlijk nog nooit de mooiste auto ter wereld genoemd. Maar toch zijn beide onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Kever maakte namelijk naam voor zichzelf door in de jaren 50 veel krachtigere wagens te verslaan tijdens de rally.
Dapferle
Helemaal eerlijk was het niet, want de Kever waarmee Volkswagen won was aangepast met onderdelen afkomstig uit de Porsche 356. Maar toch wist Paul-Ernst Strahle in 1954 de ‘Dapferle’-Kever naar de winst in de 1.300 cc-klasse te rijden. Hij pakte er ook nog brons mee in de 1.500 cc-klasse.
Voor de 2019-editie van de Mille Miglia is die Dapferle-Kever nagemaakt. Alleen komt het model dit keer niet uit 1948, maar uit 1951. Hij is uitgevoerd in Roseda Green en heeft, hoe kan het ook anders, meerdere Porsche-onderdelen. Dat wil niet zeggen dat de Kever ineens honderden pk’s tot zijn beschikking heeft. Net als het origineel, wordt er gewerkt met 60 pk.
Porsche-motor
De tweede Kever is ietwat krachtiger. Deze ‘1956 Ovali Beetle authentic replica’ heeft namelijk een Porsche-motor in de achterkant liggen. Dat houdt in dat er niet 60, maar 75 pk op de achterwielen staat. Deze Kever is overigens gemaakt door Volkswagen Classic.
Beide auto’s hebben aantoonbaar meegereden in de Mille Miglia tussen 1927 en 1957. Ook hebben ze meerdere originele onderdelen. Dit is nodig, want anders mogen ze niet meedoen aan de race van dit jaar.
Met deze laatste verschijning van de Kever valt het doek definitief voor het iconische VW-model. En hoewel hij niet meer te krijgen is in Nederland, wordt hij nog steeds verkocht in andere landen. In de Verenigde Staten staat hij vooralsnog op de prijslijsten als de ‘Beetle Final Edition’ en is hij ongeveer $1.000 goedkoper dan de Golf Mk7.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’
-
Efficiëntie van elektromotor is al 97 procent, maar Audi wil meer
-
‘Notoire alcomobilisten moeten alcoholslot in de auto krijgen’
-
Goed nieuws! Benzine-BMW M3 blijft ‘zo lang mogelijk’ bestaan
-
Jouw kind is de coolste van de buurt met dit elektrische MG’tje
-
Deze Chinese EV is ‘n ster in fileparkeren! Alleen vernielt-ie z’n banden ermee
-
Je mag ook niks! Ferrari wil geen ‘opzichtige’ kleurencombinaties meer
-
Voor deze strakke, zakelijke SUV-occasion betaal je 20.000 euro