Volkswagen ID.3 vanaf vandaag te bestellen
Volkswagen zet vol in op hun eerste echte elektrische auto. De Volkswagen ID.3 is vanaf vandaag vooruit te bestellen, en het merk komt met een speciale ID.3 1st-editie voor snelle beslissers.
Vandaag presenteert Volkswagen officieel de ID.3. Het is de eerste auto in de nieuwe volledig elektrische line-up van het merk. Van het model ‘lekte’ gisteren al vrij veel informatie, maar vandaag vult de Duitse autofabrikant dit aan. Zo weten we nu bijvoorbeeld dat de 3 in de type-aanduiding niet staat voor het derde model, maar dat het hier gaat om een referentie naar de compacte klasse. Volgens de makers zal de ID.3 dan ook qua ruimte en omvang vergelijkbaar zijn aan een hedendaagse Golf.
Zoals we gisteren al meldden komen er meerdere versies van de ID.3 op de markt. Deze hebben een bereik van tussen de 330 en 550 kilometer gebaseerd op metingen gedaan met de WLTP-cyclus. Volkswagen denkt zelf dat het grootste gedeelte van de klanten kiest voor de 58 kWh-versie die een praktisch bereik tussen de 300 en 420 kilometer moet hebben. Het opladen van de auto kan via een snellader met een snelheid van maximaal 125 kW. Daarmee kan er binnen 30 minuten 260 kilometer bijgeladen worden. De Duitsers geven overigens bij elke ID.3 zes jaar gratis onderhoud en acht jaar garantie op de accu.
Speciale edite
Volkswagen lanceert de ID.3 met een speciale 1st-editie. Deze is gelimiteerd tot 30.000 stuks en kost ietsjes minder dan €40.000 (het basismodel zal €30.000 gaan kosten). De aanschaf van deze speciale editie geeft kopers het eerste jaar 2.000 kWh om gratis te laden (geldt helaas niet voor Nederland). Dit kan via verschillende aanbieders waaronder IONITY en Volkswagens eigen We Charge. Daarnaast krijgen de eerste kopers exclusieve informatie over de ID.3 1st en toegang tot exclusieve evenementen.
Interessanter is de extra’s die de ID.3 1st meekrijgt. Hieronder vallen bijvoorbeeld extra IQ.Light en tweekleurige interieurverlichting. Ook zit de auto vol met allerlei nieuwigheden. Één daarvan is de head-up display die werkt met augmented reality. De eerste editie zal overigens niet het topmodel zijn. Volkswagen heeft ervoor gekozen om de 58 kWh-editie als eerste uit te brengen. De basisversie (48 kWh – 330 km) en het topmodel (111 kWh – 550 km) volgen later.
Vooruitbestelling
De auto is vanaf vandaag te bestellen. Een vooruitbestelling plaatsen kost €1.000 en is op elk moment kosteloos te annuleren. Helaas betekent deze vooruitbestelling niet dat auto dit jaar nog voor de deur staat, want Volkswagen geeft aan dat de eerste leveringen in de zomer van volgend jaar zullen zijn. Voor die tijd lanceert het merk de auto nog officieel op de IAA in Frankfurt en wordt hij in maart van 2020 bij de dealers verwacht. Vanaf dat moment zullen alle andere versies van de ID.3 ook te bestellen zijn.
Over eventuele vertragingen hoeven we ons waarschijnlijk niet druk te maken. Volkswagen laat weten dat de productie vand e ID.3 in Zwickau zal plaatsvinden. Daar is een maximale capaciteit van 300.000 voertuigen per jaar, maar halen ze waarschijnlijk in 2020 nog niet. Later zullen daar ook andere ID-modellen geproduceerd worden.
Een uur nadat de orderboeken open gingen stond de teller al op 340 vooruitbestellingen. Voor de goede orde: dat is alleen in Nederland. Volkswagen denkt voor het einde van de dag de 1.000 inschrijvingen wel aan te tikken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?