Autovisie
Autovisie Nieuws 8 mei 2019
Leestijd: 4 minuten

Duik in de Prijslijst: Dikke pick-ups met dubbele cabine

Over de fiscale regels voor pick-ups met een dubbele cabine kun je een boek schrijven. Het aanbod pick-ups met een dubbele cabine is reuze. Sommige kun je gewoon bestellen bij de dealers, andere modellen haal je via de grijze import naar Nederland. Een overzicht van het aanbod van de dikke jongens, de prijzen en de regels.

Bedrijfsmatig

Amerikaanse pick-ups zie je steeds vaker rijden, maar ook de pick-ups van merken die officieel actief zijn in Nederland verschijnen steeds vaker in het straatbeeld. Waarom? Zakelijk gezien – dus met grijs kenteken – zijn ze best interessant. Een Dodge RAM 1500 met romige V8 op LPG heb je vanaf 48.000 euro exclusief BTW, een Ford F-150 Raptor met 3,5-liter V6 EcoBoost-motor met 411 pk begint bij 93.500 euro en een Toyota Tundra kost ongeveer 60.000 euro exclusief de BTW.

Afmetingen

Vaak voldoen deze Amerikaanse pick-ups door hun forse afmetingen al standaard aan de eisen voor grijs kenteken en dus BPM-vrijstelling. In Europa is dat bij sommige modellen een ander verhaal. Daar is soms een aanpassing nodig om een pick-up in aanmerking te laten komen voor BPM-vrijstelling. Onder meer Mercedes-Benz en Volkswagen – respectievelijk de X-Klasse en Amarok – bieden zo’n aanpassing aan om BPM-vrijstelling mogelijk te maken. De laadbak wordt dan vaak wat verlengd en het dak iets verhoogd om aan de eisen van de Belastingdienst tegemoet te komen.

Eisen

De eisen voor een bestelauto met dubbele cabine zijn:

Hoogte cabine: de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm (waar moet worden gemeten is niet bepaald)

Cabine:

  • er is maar 1 extra rij zitplaatsen geplaatst
  • de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste 2 maal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte

Tussenschot:

  • is de achterwand van de cabine en geplaatst direct achter de achterbank
  • over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaatst
  • het tussenschot mag 1 of meer vaste ramen naast elkaar hebben van maximaal 40 cm hoog en met voorzieningen voor de veiligheid

Laadbak of laadruimte:

  • ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, dat is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
  • ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
  • de laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm

Speciale pagina’s

De Belastingdienst heeft een uitgebreide pagina genaamd ‘Eisen aan ombouw en inrichting’ met alle regels voor bestelauto’s. Vooral voor de laadruimte bestaan strikte eisen. Omdat er zoveel verschillende bestelauto’s zijn, is het verstandig om naar deze pagina te bekijken voor het doornemen van alle regels. Voor pick-ups met een dubbele cabine is deze pagina interessant.

Regels voor BPM-vrijstelling

Ook voor de BPM-vrijstelling zijn regels opgesteld (Ondernemersregeling). Zo is BPM betalen niet nodig als een bestelauto voor meer dan 10 procent zakelijk gebruikt wordt, als de auto op jouw naam staat en als je een BTW-nummer hebt. Let er wel op dat de belastingdienst je 5 jaar lang volgt bij zo’n BPM-vrijstelling. Als je de bestelauto binnen vijf jaar voor minder dan 10 procent zakelijk gaat gebruik, je de auto aan een particulier verkoopt of als het voertuig niet meer aan de richtlijnen van een bestelauto voldoet, dan moet je de BPM gewoon betalen. En je krijgt een boete. Ook profiteer je van een korting op de wegenbelasting (MRB).

Aanbod

Welke dikkere pick-upmodellen met dubbele cabine zijn er officieel te koop in Nederland? We selecteren er vier: de Mercedes-Benz X-Klasse 350 d 4Matic, Volkswagen Amarok V6 4Motion, Toyota Hilux Dubbele Cabine en de Ford Ranger Wildtrack 3.2 TDCi. Wat moeten deze modellen kosten? Prijzen van laag naar hoog.

  • Toyota Hilux Dubbele Cabine Van Cool Comfort – 150 pk – grijs: 28.795 euro
  • Volkswagen Amarok Dubbele Cabine Lange Wielbasis 3.0 TDI – 163 pk – grijs: 32.200 euro
  • Ford Ranger Super Cab Wildtrak Super Cab 3.2 TDCi – 200 pk – grijs: 33.300 euro
  • Toyota Hilux Dubbele Cabine Van Executive Automaat – 150 pk – grijs: 36.995 euro
  • Mercedes-Benz X-Klasse 220 d – 163 pk – grijs: 38.480 euro
  • Volkswagen Amarok Dubbele Cabine Lange Wielbasis 3.0 TDI Highline – 204 pk – grijs: 41.150 euro
  • Volkswagen Amarok Dubbele Cabine Lange Wielbasis 3.0 TDI Highline – 258 pk – grijs: 44.400 euro
  • Mercedes-Benz X-Klasse 350d 4Matic – 258 pk – grijs: 49.960 euro

Veth

Niet alle modellen voldoen met hun afmetingen standaard aan de BPM-vrijstelling. Daarom worden de pick-ups vaak achteraf omgebouwd. Veth Automotive is een van de ombouwers. Dit bedrijf biedt pick-upverlengingen aan voor onder meer de Amarok Dubbele Cabine, de Nissan NP300 Navara Dubbele Cabine en de Isuzu D-Max. Sinds kort verzorgt Veth Automotive ook de verlenging van de Mercedes-Benz X-Klasse. Niet alle autofabrikanten bieden zo’n verlenging aan omdat er eerst afspraken gemaakt moeten worden over de garantie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.