Volkswagen start met volgende elektro-offensief, maar moet ook inleveren

Volkswagen sprak onlangs op productniveau al ambitieuze plannen voor de toekomst uit, en dat doet het nu ook op het gebied van fabrieken, nieuwe technologie en infrastructuur. Maar dat betekent ook dat het flink in de kosten gaat snijden.

Dat Volkswagen al een tijd alles op alles zet om een grote speler in de wereld van elektromobiliteit te worden, mag geen verrassing zijn. Nadat het vorig jaar de eerste ID.-modellen op de markt introduceerde, gaf het onlangs alweer een voorbode op het volgende elektrohoofdstuk. Vanaf 2026 begint het namelijk met de uitrol van een volgende generatie elektrische auto’s die op een nieuw platform het levenslicht zullen zien. Vandaag geeft het een inkijkje in de toekomst van fabrieken, nieuwe technologieën en de infrastructuur voor EV’s.

Volkswagen presenteert in 2026 ‘droomauto’

Nieuwe accufabrieken

De Duitse autobouwer zet sterk in op de ontwikkeling van eigen productiefaciliteiten voor accupakketten in Europa. Het doel is om tegen 2030 zes eigen fabrieken actief te hebben die accu’s produceren. De eerste begint in 2023, in het Zweedse Skellefteå, waar accupakketten voor premium-modellen van de groep gefabriceerd worden. Vanaf 2025 moet de fabriek in Salzgitter, die nu al door Volkswagen gebruikt wordt, nieuwe ‘innovatieve’ accupakketten voor volumemodellen van de groep produceren.

Het wil namelijk de kosten en complexiteit van batterijen terugbrengen en de actieradius vergroten. Zo moeten elektrische auto’s voor een groter publiek bereikbaar worden. Daarom stelt het in 2023 al een nieuw type accu voor, dat door de fabrikant zelf gebouwd wordt en naar verwachting in 80% van de elektromodellen van de Volkswagen Groep wordt gebruikt. De prijs van zo’n accu is volgens de fabrikant de helft lager dan die van de huidige lithium-ion-accu’s die het gebruikt.

Leveringszekerheid

Door zelf accupakketten te produceren, probeert de Duitse autogigant nog een probleem op te lossen. Het moet namelijk voor leveringszekerheid van batterijen te zorgen. Een belangrijk punt, want de coronacrisis liet vorig jaar zien hoe afhankelijk fabrikanten van acculeveranciers zijn. Door lockdowns en de productiestops in allerlei accufabrieken konden ook autofabrikanten hun modellen niet produceren. Dat betekent overigens niet dat Volkswagen met geen enkele partij gaat samenwerken voor de productie van accu’s. Het spreekt nu van ‘strategische samenwerkingen’.

Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen

Daar houden de plannen niet op, want de Volkswagen Groep zegt ook het snellaadnetwerk in Europa te willen uitbreiden. Samen met partners is het van plan om tegen 2025 zo’n 18.000 openbare snellaadstations in Europa operationeel te hebben. Volgens de autobouwer is dat een derde van de totale in 2025 te verwachten vraag naar laadstations.

400 miljoen voor infrastructuur

Om dat te realiseren, gaat het – net als het nu al het geval is – samenwerken met Ionity. De Volkswagen Groep slaat ook de handen ineen met BP, om samen 8000 nieuwe stations met 150 kW-laders te realiseren. In Spanje werkt de autogigant samen met Iberdrola, in Italië doet het dat met Enel. De Volkswagen Groep trekt 400 miljoen euro uit om het laadnetwerk te realiseren. Ook wil het de laadinfrastructuur in China en de Verenigde Staten uitbreiden.

Grootse plannen, maar het concern zal ook in de kosten gaan snijden. De autobouwer heeft de laatste jaren al flink bezuinigd en reorganisaties doorgevoerd, maar is nog niet klaar. CFO Arno Antlitz maakte vandaag bekend dat het concern de vaste lasten per 2023 met 2 miljard wil verlagen ten opzichte van vorig jaar. Ook wil het de materiaalkosten flink omlaag brengen. Concrete plannen maakte het nog niet bekend. Dit weekend schreef het Duitse Handelsblatt al wel dat er waarschijnlijk duizenden banen op de tocht staan bij de Volkswagen Groep.