Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2Fvolkswagen_tiguan_allspace_r-line_47.jpeg)
Autofabrikant Volkswagen heeft net niet voldaan aan de uitstooteisen van de Europese Unie. Alle nieuw afgeleverde auto’s van het Duitse bedrijf stoten gemiddeld 0,5 gram per kilometer te veel CO2 uit.
Dat levert het bedrijf een boete op van waarschijnlijk meer dan 100 miljoen euro, waar Volkswagen overigens al geld voor opzij had gezet.
Volkswagen wel, dochters niet
Het merk VW voldeed wel aan de uitstooteisen, maar andere Volkswagen-dochters als Seat en Skoda lukte dat niet. De merken rapporteerden gezamenlijk. Ook Audi en Porsche deden daaraan mee. De uitstoot van sportwagenmerken Bentley en Lamborghini, die ook onderdeel zijn van de Volkswagen Groep, telden niet mee.
De EU stelt jaarlijks strengere eisen aan de gemiddelde uitstoot van alle geleverde auto’s van een automaker. Daarmee wil de EU autofabrikanten dwingen steeds minder vervuilende auto’s te maken en het interessanter maken om elektrische voertuigen te gaan produceren. Voor de Volkswagen-merken was de eis afgelopen jaar iets meer dan 99 gram CO2 per kilometer. De Europese Commissie maakt binnenkort de cijfers bekend van alle autofabrikanten en wat voor boetes ze eventueel moeten betalen.
Meeste elektrische auto’s in Europa
VW verkocht van alle automakers wel de meeste elektrische auto’s in Europa. De Volkswagen ID.3 was afgelopen jaar het meest verkochte elektrische model, maar door softwareproblemen en verstoringen rond het coronavirus verscheen die auto veel later dan verwacht. Eind vorig jaar kwam ook de elektrische SUV ID.4 op de markt en daarvan wordt nog meer verwacht dan van de ID.3. Verder komen Skoda en Seats zustermerk Cupra met de eerste elektrische auto’s op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie