Audi heeft laatste verbrandingsmotor al gebouwd
De autowereld stevent af op een (bijna) volledig elektrische toekomst. En dus heeft Audi haar laatste verbrandingsmotoren al gemaakt. Dat zegt ceo Markus Deusmann tegenover het Duitse Automobilwoche.
Hoewel dat klinkt als een enorme verrassing, ligt dat eigenlijk in lijn der verwachting. Audi heeft immers al laten weten op termijn een volledig elektrisch gamma te hebben. Dat moet rond 2035 het geval zijn. Tot die tijd zal het dus auto’s met een verbrandingsmotor leveren. Maar dat zullen dan wel motoren zijn die ook nu al door Audi worden gebruikt.
‘Audi bouwt over 10 tot 15 jaar geen verbrandingsmotoren meer’
Euro 7
Het merk gaat namelijk niet meer investeren in nieuwe motoren, omdat het simpelweg niet loont om dat te doen. “De EU-plannen voor een nog strengere Euro 7-emissienorm zijn technisch gezien een enorme uitdaging. Ze beperken de verbrandingsmotor enorm. Daarom zullen we niet langer een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen. In plaats daarvan gaan we bestaande motoren aanpassen aan nieuwe emissierichtlijnen”, aldus Deusmann.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FA211053_medium.jpg)
In de tussentijd richt de fabrikant zich, net als moederbedrijf Volkswagen, op de uitrol van elektrische voertuigen. Het levert momenteel al verschillende derivaten van de E-tron SUV, en voegde daar onlangs de E-tron GT aan toe. Beide auto’s vallen in hogere segmenten, maar daar komt binnenkort verandering in. In de tweede helft van dit jaar verschijnt namelijk de Q4 E-tron. Dat is een kleinere SUV en het broertje van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq, en dus betaalbaarder dan de huidige elektromodellen van Audi.
Audi Q4 E-tron Cabrio
Deze compacte SUV is voor Audi het eerste model op de MEB-basis van Volkswagen. Er verschijnen drie varianten van de Q4. Naast een SUV en Sportback volgt er ook een softtop-cabrio met twee deuren, in de geest van de T-Roc Cabrio van Volkswagen. In 2024 verschijnt dan de Artemis van Audi, een nieuw elektrisch vlaggenschip met een nieuwe elektro-architectuur, dat bóven de huidige A8 in het gamma komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FSchermafbeelding-2019-07-29-om-16.48.15.png)