Audi heeft laatste verbrandingsmotor al gebouwd
De autowereld stevent af op een (bijna) volledig elektrische toekomst. En dus heeft Audi haar laatste verbrandingsmotoren al gemaakt. Dat zegt ceo Markus Deusmann tegenover het Duitse Automobilwoche.
Hoewel dat klinkt als een enorme verrassing, ligt dat eigenlijk in lijn der verwachting. Audi heeft immers al laten weten op termijn een volledig elektrisch gamma te hebben. Dat moet rond 2035 het geval zijn. Tot die tijd zal het dus auto’s met een verbrandingsmotor leveren. Maar dat zullen dan wel motoren zijn die ook nu al door Audi worden gebruikt.
‘Audi bouwt over 10 tot 15 jaar geen verbrandingsmotoren meer’
Euro 7
Het merk gaat namelijk niet meer investeren in nieuwe motoren, omdat het simpelweg niet loont om dat te doen. “De EU-plannen voor een nog strengere Euro 7-emissienorm zijn technisch gezien een enorme uitdaging. Ze beperken de verbrandingsmotor enorm. Daarom zullen we niet langer een nieuwe verbrandingsmotor ontwikkelen. In plaats daarvan gaan we bestaande motoren aanpassen aan nieuwe emissierichtlijnen”, aldus Deusmann.
In de tussentijd richt de fabrikant zich, net als moederbedrijf Volkswagen, op de uitrol van elektrische voertuigen. Het levert momenteel al verschillende derivaten van de E-tron SUV, en voegde daar onlangs de E-tron GT aan toe. Beide auto’s vallen in hogere segmenten, maar daar komt binnenkort verandering in. In de tweede helft van dit jaar verschijnt namelijk de Q4 E-tron. Dat is een kleinere SUV en het broertje van de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq, en dus betaalbaarder dan de huidige elektromodellen van Audi.
Audi Q4 E-tron Cabrio
Deze compacte SUV is voor Audi het eerste model op de MEB-basis van Volkswagen. Er verschijnen drie varianten van de Q4. Naast een SUV en Sportback volgt er ook een softtop-cabrio met twee deuren, in de geest van de T-Roc Cabrio van Volkswagen. In 2024 verschijnt dan de Artemis van Audi, een nieuw elektrisch vlaggenschip met een nieuwe elektro-architectuur, dat bóven de huidige A8 in het gamma komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8