Audi Q4 E-tron laat zich half zien
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FA211396_medium.jpg)
Met de E-tron GT, die direct ook in de RS-uitmonstering verscheen, zet Audi zijn elektrische halo-car neer. Hoewel die grote elektro-sportsedan het merk een imagoboost moet geven, is de eerstvolgende E-tron-versie vele malen belangrijker. Het is de Q4 E-tron waarmee de Duitsers grote volumes willen gaan draaien.
De Q4 E-tron is aanstaande. Hij zou oorspronkelijk op de Autosalon van Genève debuteren, maar de 2021-editie van die belangrijke tentoonstelling werd vanwege de coronacrisis geschrapt. Het is nu wachten op het moment dat het elektrische kuiken uit zijn ei komt. Het afpellen van de eierschaal is in ieder geval gestart. Het dashboard is nu voor het eerst zichtbaar. Voor het exterieurontwerp is het blijkbaar nog te vroeg.
Studiemodellen Q4 E-tron
Afgelopen jaren presenteerde Audi de Q4 E-tron al als studiemodel. Zowel de SUV als de Sportback-variant werden in die vaak fantasierijke vorm gepresenteerd, maar futuristisch en exotisch waren de twee niet. De ontwerpen waren gebaseerd op de definitieve designs, waarna ze zijn opgeleukt. Veel wijken de productiemodellen dan ook niet van de conceptversies af.
Head-up display
Audi start met het onthullen van de Q4 E-tron vanuit binnen. De eerste officiële foto’s van het dashboard zijn de wereld ingestuurd. Opvallende details zijn het geïntegreerde logo van de vier ringen in het hart van het stuurwiel, terwijl de wielrand zelf door zijn afwijkende vorm ook direct in het oog springt. Net als in de E-tron GT staat de middensectie opvallend naar de bestuurder gedraaid. Centraal in het dashboard staat een digitaal scherm en ook het instrumentarium bestaat uit een display. Tot zover niets nieuws.
Voor wie meer informatie wenst, komt Audi met een head-up display. Volgens de Duitsers een sterk verbeterd systeem dan we tot op heden hebben gezien. Door de informatie als het ware ‘op de weg te projecten’ is de informatie duidelijker, zo stelt het merk. Bovendien zie je als bestuurder direct in welke rijstrook je moet rijden en waar je van de weg af moet, indien je je navigatiesysteem hebt ingeschakeld. Het systeem is zo ingericht dat het lijkt alsof de informatie verder van je vandaan wordt geprojecteerd, waardoor het diepteverschil kleiner is. Dat is veiliger.
Softtop-cabrio
Voor Audi is de Q4 E-tron het eerste model op basis van Volkswagens MEB-architectuur. Op deze modulaire architectuur voor louter elektrisch aangedreven wielen zullen uiteindelijk minimaal drie Q4-varianten komen. Naast de SUV en Sportback volgt ook een softtop-cabrio met twee deuren. Voordat het zover is, brengt Audi de SUV-variant. Deze meet 4,59 meter in de lengte en reikt in de breedte en hoogte tot achtereenvolgens 1,87 en 1,61 meter. Daarmee is de maatvoering nagenoeg gelijk aan die van broedermodel Volkswagen ID.4. Met 2,76 meter is de wielbasis een centimetertje korter.
Jumbobox
Binnen genoemde afmetingen biedt de Q4 E-tron plaats aan vijf personen. Opvallend is dat de achterpassagiers zeven centimeter hoger zitten dan de voorste inzittenden. Volgens Audi gaat deze theateropstelling niet ten koste van de hoofdruimte achterin. Anders gezegd, er zou nog steeds voldoende bewegingsvrijheid voor volwassenen op de tweede zitrij zijn. Het accupakket van de Q4 is verwerkt in de vlakke vloer. Het merk claimt dat het interieur tal van opbergmogelijkheden kent. In totaliteit is er bijna 25 liter aan opbergmogelijkheden aanwezig, inclusief een ‘jumbobox’ tussen de voorstoelen en een bekerhouder in de voorste deurpanelen. Voor wie grotere spullen wil vervoeren, de bagageruimte meet 520 liter. Na het neerklappen van de achterbank kun je 1490 liter aan artikelen kwijt. De hoedenplank kun je vervolgens onder de laadvloer kwijt.
Audi Q4 E-tron bij de dealer
Audi brengt de Q4 E-tron in de tweede helft van 2021 op de markt. De Sportback zal ook nog dit jaar bij de dealer verschijnen.
Over het technische deel laat Audi nog niets kwijt, maar de autobouwer maakt gebruik van bouwstenen en dat zijn dezelfde componenten als Volkswagen voor de ID.3 en ID.4 en Skoda voor de reeds aangekondigde Enyaq gebruikt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’