Autovisie
Autovisie Nieuws 18 sep 2020
Leestijd: 3 minuten

De productierijpe Audi Q4 E-tron verliest zijn camouflage

Dan denk je rustig op vakantie te zijn, komt er een uit Duitsland afkomstige vrachtwagen aan. De truck stopt en de chauffeur opent de zijdeuren. Vervolgens gaat de achterklep en wat komt er dan tevoorschijn? De nieuwe Audi Q4 E-tron. Reden voor Autovisie-lezer Gerard om direct zijn telefoon te pakken. Hij schoot enkele plaatjes.

De heren testrijders maakten zich op voor een nieuwe testsessies met de volledig elektrisch aangedreven Q4 E-tron. Nu zijn die heren nooit erg spraakzaam over hun werkzaamheden, dus gaven de mannen ook geen antwoord op de vraag wat er getest moest worden. Audi legt momenteel de laatste hand aan de ontwikkeling van zowel de Q4 E-tron als die van de Q4 E-tron Sportback. De onthulling van de elektrische SUV staat officieel gepland voor begin 2021, waarna de productie van de SUV en Sportback van start gaat. De levering heeft vanaf het voorjaar van 2021 plaats.

Verschil in Q4 E-Tron en Q4 E-tron Sportback

Zowel de Q4 E-tron als de Q4 E-tron Sportback zijn door Audi al in conceptvorm getoond. Beide modellen gaan zonder al te veel grote wijzigingen in productie. Het verschil tussen beide is groter. De E-tron is gericht op praktische bruikbaarheid en functionaliteit, waarvoor de daklijn langer horizontaal doorloopt om tot een zo groot mogelijke bagageruimte te komen. De Sportback daarentegen oogt vlotter door een nadrukkelijke fastback- of coupélijn met een grote, schuin liggende achterklep. De aflopende daklijn gaat ten koste van zowel het laadvolume als van de bewegingsvrijheid op de tweede zitrij.

Broer van Cupra El-Born

De Q4 is voor Audi het allereerste model dat gebruik maakt van het MEB-platform. Die architectuur is een ontwikkeling van het Volkswagen-concern voor de kleinere en middelgrote modellen. Op dezelfde basis heeft Volkswagen de ID.3 ontwikkeld en staat ook de ID.4, alsmede de reeds gepresenteerde Skoda Enyaq en Cupra El-Born. De Q4 valt qua maatvoering onder de Skoda Enyaq: hij meet 4,60 meter als SUV en 4,61 meter als Sportback. De breedte en hoogte reiken tot respectievelijk 1,90 en 1,60 meter.

Audi Q4 Etron Sportback Audi Q4 Etron Sportback Audi Q4 Etron Sportback Audi Q4 Etron Sportback Audi Q4 Etron Sportback
Foto Gerard

Topmodel met 225 kW en vierwielaandrijving

De aandrijflijnen komen overeen met die van de Volkswagen ID.3 en Skoda Enyaq. Audi heeft op dit moment alleen die van het topmodel bevestigd. De meest potente Q4 E-tron krijgt twee elektromotoren, verdeeld over de voor- en achteras. Het gezamenlijke vermogen komt op 225 kW te liggen. De batterij, die zich bij alle modellen op basis van de MEB-architectuur centraal in de wagenvloer bevindt, meet in het topmodel 82 kWh, waarmee je rond de 500 km kunt afleggen.

Wachten op volgende elektro-modellen

De Q4 debuteert dus als SUV en als Sportback. Naar een derde carrosserievariant wordt gekeken, en dat betreft een cabriolet. De autobouwer laat zich nog niet uit over definitieve plannen en over de positionering van het softtopmodel. Audi moet eerst de Q4 E-tron en Q4 E-tron Sportback in productie nemen. Met dat duo in het gamma heeft het merk dan vier elektrische modellen. Later dit jaar volgt nog een sportsedan, de E-tron GT, die technisch verwant is aan de Porsche Taycan. Daarnaast komt er nog een elektromodel (sportwagen) op een Porsche-basis, al wijkt die architectuur weer af van die van de Taycan.

Naam Q4 al gereserveerd

De naam Q4 was eerst gereserveerd voor de Sportback-variant van de Q3. Maar met het oog op de ontwikkeling van de elektrische SUV wijzigde Audi zijn naamstrategie. De aanduiding Q4 werd gekoppeld aan de elektro-SUV en de naam van de oorspronkelijke Q4 werd op het laatste moment gewijzigd in Q3 Sportback.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.