Audi Q4 Sportback staat ook al klaar
Nog voordat Audi de elektrisch aangedreven Q4 heeft gepresenteerd, komt het al met een tweede conceptmodel van de Q4. Dit maal niet een evolutie van het SUV-type, maar een nieuwe carrosserievariant! Audi brengt de Q4 als SUV en als Sportback.
Dit is hem dan, de Audi Q4 Sportback. Het gaat nog om een studiemodel, maar het moet gek lopen wil de auto niet in deze vorm en aankleding in productie gaan. Hij meet 4,61 meter, 1,90 meter breed en 1,60 meter hoog. Daarmee is de Sportback een volle centimeter langer dan de SUV-variant, waarmee hij zijn technische basis deelt. De twee staan op het MEB-platform. Voor Audi is dit de eerste maal dat de architectuur als basis voor een van zijn modellen dient. De e-tron staat op een zelfstandig platform, dat mogelijk maar één generatie meegaat.
Twee elektromotoren
De bodemsectie van de Q4 is het tweede van in totaal vier dat de autobouwer voor zijn elektrische modellen in petto heeft. De architectuur deelt het merk met de andere merken uit de Volkswagen Groep. Het moedermerk heeft onder andere de ID.3 al voorgesteld en Seat gaat het gebruiken voor zijn El-Born, terwijl Skoda op dezelfde lay-out de Enyaq introduceert. In het geval van de Q4 bestaat de elektrische aandrijflijn uit twee elektromotoren met een systeemvermogen van 225 kW. De aandrijfkrachten worden over de vier wielen verdeeld, zij het zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras. Elke elektromotor drijft een as aan. Op de vooras rust een elektromotor met een vermogen van 75 kW. Op de achteras monteert Audi een elektrische krachtbron van 150 kW.
Achterwielaandrijving
Onder normale omstandigheden maken de Q4 en Q4 Sportback alleen gebruik van de achterste motor. Wanneer meer trekkracht nodig is, springt de voorste elektromotor bij. Voor de voeding van de elektromotoren zorgt een 510 kilogram zware batterij van 82 kWh. Daarmee zou je op papier 450 kilometer kunnen afleggen. In een later stadium komen er meer motorvarianten beschikbaar. Tevens verschijnt er een louter op de achterwielen aangedreven versie, die 500 km op een volle batterij haalt. De Q4 Sportback is in staat om de acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 6,3 seconden af te ronden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/h.
Actieradius
Waar de carrosserievorm van de E-tron Sportback voor een gunstigere aerodynamica zorgt en dus tot een grotere reikwijdte komt, daar kan Audi nog niet aangeven wat het verschil in actieradius tussen de Q4 en Q4 Sportback is.
Onthulling voorjaar 2021
Op het definitieve model is het nog even wachten. De Duitsers plannen de onthulling voor de Autosalon van Genève 2021. Mocht die autotentoonstelling toch niet plaatshebben, dan zal de fabrikant voor een alternatieve presentatie kiezen. De productie van de Q4 Sportback start kort na zijn onthulling, wat weer enkele weken na de productiestart van de Q4 SUV is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!