Land Rover bevestigt eindelijk de verlengde Defender

Het was een publiek geheim dat er een derde carrosserievariant van de Land Rover Defender in de pijplijn zit. Welnu, de fabrikant heeft de komst van die Defender 130 nu eindelijk bevestigd.

Die toevoeging 130 hebben we eerder op de Defender gezien, maar dat was op de vorige generatie. Voor de huidige editie is de aanduiding spiksplinternieuw. Ook hier duidt het getal op de langere carrosserievorm. De Defender is er al als 90 en als 110. Daar komt de 130 nu boven. Waar de getallen ooit voor de wielbasis in inches stonden, daar geldt het achtervoegsel nu alleen als aanduiding van de carrosserievariant. De 90 is de korte driedeurs, de 110 de lange vijfdeurs. Land Rover Defender

Gelijke wielbasis, grotere achteroverhang

De 130 borduurt voort op de 110 en is nog langer. Om hoeveel centimeter het gaat, is nog niet bekend. Vast staat dat de wielbasis overeenkomt met die van de Defender 110. Ook het aantal maximum zitplaatsen van zeven is voor beide types gelijk. In de 130 komt de verlengde carrosserie volledig ten goede aan de bagageruimte, zo is nu duidelijk. In hoeverre de langere achter overhang de afloophoek voor fanatieke 4×4-rijders gaat verstoren, is nog even afwachten.

Deze Land Rover Defender is in Nederland best betaalbaar

Made for America

Met het model wil Land Rover zijn positie in onder andere het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en China verstevigen. Blijkbaar is daar juist vraag naar meer bagageruimte. Het duurt nog even voordat in Slowakije de bouw van de verlengde Defender van start gaat. Naar verluidt plant Land Rover de langere 110 voor 2022.

De staatskas is blij met de Land Rover Defender V8

Het huidige Defender-hoofdstuk

De Defender is een directe nazaat van het oer-model van Land Rover. In 1948 verscheen de eerste Land Rover, een generatie die na de komst van de opgewaardeerde versie direct Series I is gedoopt. Via verschillende Series-edities kwam de Defender. In 2016 werd het hoofdstuk van Land Rovers oudste productlijn afgesloten, om er pas in 2019 een vervolg aan te geven. Op de IAA-autoshow toonde de 4×4-specialist de nieuwste generatie. Als stunt liet de fabrikant de nieuwste Defender van het plafond van de stand naar beneden rijden, wat niet ongevaarlijk was. De levering ging echter pas in 2020 van start. De productlijn is er nu -zoals geschreven- in twee carrosserievarianten met zowel benzine- als dieselmotoren. Binnenkort voegt Land Rover daar een V8-versie aan toe.