‘Audi bouwt over 10 tot 15 jaar geen verbrandingsmotoren meer’
Het einde van de verbrandingsmotor is voor Markus Duesmann in zicht. De topman van Audi kan echter geen specifieke datum aan het afscheid hangen. Dat is afhankelijk van het succes van de elektromodellen. Volgens het Duitse WirtschaftsWoche wordt in de komende maanden bepaald wanneer de verbrandingsmotor vaarwel zegt.
Dat Audi binnen twee decennia geen enkele ‘klassieke verbrandingsmotor’ meer bouwt, staat vast. Elektromobiliteit is volgens Duesmann de toekomst. Dat heeft niet alleen invloed op het motorengamma, ook op het complete productprogramma. Hij heroverweegt volgens WirtschaftsWoche alle modellen. “Milieubescherming en economisch succes gaan goed samen”, zo laat hij door het medium optekenen. Hij stelt openlijk twijfels bij de toekomst van Audi’s kleinste model. “De A1 staat natuurlijk ter discussie”, legt de topman uit.
2024 komt grote elektro-Audi
Net als concurrent Daimler gaat het merk zich meer toeleggen op de grotere modellen, waarmee Audi meer geld verdient dan met de kleintjes. “We zullen niet alleen een opwaartse verschuiving hebben, maar zullen in elk segment ook hoogtepunten zetten.” Binnen de Volkswagen Groep is Audi verantwoordelijk voor het Artemis-project, waaruit verschillende grote elektrische voertuigen moeten komen. Audi plant zijn versie voor 2024. Het model komt boven de A8 in het gamma, maar vervangt zo mogelijk het huidige topmodel. De auto krijgt bovendien een aparte naam om zijn positie binnen het gamma te verduidelijken. De traditionele A- en Q-aanduiding zijn uitgesloten.
Met Bentley en Porsche
Op dezelfde basis lanceert Bentley een eigen model. Dat gebeurt in 2025, al kiest Bentley volgens de eerste informatie voor een SUV. Deze vervanger van de reeds beëindigde Mulsanne-opvolger is voor Bentley de eerste stap richting een compleet elektrisch aangedreven modellengamma, dat in 2030 moet staan. Porsche doet eveneens mee met het project, en mogelijk ook Lamborghini voor zijn elektrische sportsedan in de geest van de concept car Estoque. Of Bugatti aanhaakt, is de vraag. Maar aangezien de topman van Lamborghini dezelfde persoon is als die voor Bugatti én de Franse divisie serieuze projecten voor elektromodellen in ontwikkeling heeft, zou het vreemd zijn als de beoogde crossover géén Artemis-telg wordt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?
-
Daar is-ie dan: de Aston Martin Valhalla met Formule 1-trekjes
-
Dit is de nieuwe Ferra.. Xiaomi YU7
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Skoda Elroq
-
Porsche 911 S/T-koper heeft een kinderachtig gevoel voor humor
-
Marktplaats: ‘Ook occasionkopers zijn nu het schakelen zat’
-
13.000 euro, 1.400 kilometer range! Dit kan alleen in China
-
Oh oh! Deze elektrische BMW M2 zullen puristen niet leuk vinden
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn