Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 17 jun 2022

Volgende gelimiteerde Alpine A110 is geen succesnummer

De reguliere Alpine A110 is al doordrenkt van historie, maar de Franse tweezitter doet daar nu weer een schepje bij bovenop. Hij verschijnt opnieuw als een limited edition.

Het gaat om een variant die de naam Tour de Corse 75 draagt. De rallyfan weet dan waar het om gaat. Dit is een ode aan de auto die in de vorige eeuw de Rally van Corsica won. Specifiek om de A110 die in 1975 participeerde. En da’s eigenlijk best een vreemde keuze, want de overwinning ging in dat jaar niet naar de Fransen. Alpine won in 1968, 1970, 1972 en 1973, maar niet in 1975. Hoewel het een bijna identieke tijd reed als de winnaar van de race, ging de legendarische Lancia Stratos met Bernard Darniche achter het stuur er met de overwinning vandoor. De Alpine was 32 seconden langzamer.

Nummer 7

Dat maakte het wel een memorabele race. Bovendien reed de auto toen met een unieke kleurstelling rond: in de jaren daarvoor droeg de A110 de veel conventionelere blauwe tint. En dus ziet Alpine dat als een goede reden om de moderne A110 van dezelfde kleurstelling te voorzien. Dat is een opvallende, want net als de klassieke A110 is deze Tour de Corse 75 in de kleur geel uitgevoerd. Uniek is ook de zwarte voorklep en het zwarte dak: die had de originele Alpine uit 1975 ook. De rest van het exterieur zit vol met zwarte bestickering die ook doet terugdenken aan het iconische rallymodel. Op de achterzijde stempelt Alpine heel subtiel het nummer 7, ook als verwijzing naar het model dat in 1975 op Corsica reed.

Uniek aan deze Alpine A110 zijn eveneens de kuipstoelen van Sabelt, die een Tour de Corse 75-borduursel hebben. Onder de middentunnel krijgt elk model een plaquette met daarop het productienummer. Optioneel worden de zetels voorzien van een vierpuntsgordel. Fraai zijn ook de witte 18-inch Grand Prix-wielen met daarachter oranje Brembo-remmerij.

Vermogen Alpine A110 Tour de Corse 75

Motorisch verandert er niets aan deze speciale Alpine A110. Ook niet echt nodig, daar de Fransen onlangs een update hebben uitgevoerd. Daarmee is het vermogen van de viercilinder in de GT- en S-variant gestegen. Die versies dienen ook voor deze Tour de Corse 75 als basis. Het betekent dat de motor 300 pk sterk is.

Dan het slechte nieuws, want de Tour de Corse 75 is een gelimiteerde versie. De Fransen bouwen maximaal 150 exemplaren van de variant, die in Europa wordt aangeboden. Geïnteresseerden kunnen de auto vanaf vrijdag via de Alpine App bestellen.

Meer speciale edities

De Franse sportwagenbouwer strooit de laatste tijd trouwens met speciale edities. In mei presenteerde het al een variant met een South Beach Colorway-pack, later die maand liet het een versie zien die de naam Jean Rédélé droeg.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.