Vijf vragen aan Adrian van Hooydonk, directeur designafdeling van de BMW-groep
![](https://img.autovisie.nl/images/ZGv9j3CiPnP-f4qHXGDxhgojsPc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F1200.png)
Adrian van Hooydonk is de directeur van de designafdeling bij BMW en onder andere verantwoordelijk voor de Mini Aceman. Hij beantwoordt de vijf vragen van Autovisie.
In de rubiek ‘vijf vragen’ gaan we iedere twee weken in gesprek met een spraakmakend, belangrijk of interessant persoon binnen de autobranche. Zelfs autoliefhebbende BN’ers geven zo nu en dan een inkijkje in hun auto-levensloop.
Vijf vragen aan Adrian van Hooydonk
Adrian van Hooydonk studeerde Industrieel ontwerpen aan de TU in Delft en volgde uiteindelijk een opleiding tot Automotive Designer in Zwitserland.
1. Wat was je eerste auto?
Mijn eerste auto was een Peugeot 104. Toen volgde ik nog de studie industrieel ontwerpen.
![Peugeot 104 SL, vijf vragen aan](https://img.autovisie.nl/images/gj4Lr_BPznJihXEZx_Gn6ddVBo0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fpeugeot_104_sl_5.jpeg)
Later – ook nog tijdens mijn studie in Delft – kocht ik een Renault 4.
2. Welke auto rijd je nu?
Ik rijd nu geen auto’s die ik zelf heb ontworpen. Ik heb een BMW i4. Ik kan natuurlijk kiezen uit de hele range van modellen, maar ik hou wel van een sportieve, elegante auto.
![](https://img.autovisie.nl/images/0Dpx-nqlISCjq39PcGQJplX9tiU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2FP90423613_highRes_the-bmw-i4m50-6-2021.jpg)
Ik heb thuis in de garage nog een E21 3-serie uit 1976 staan, een 316 in de kleur ‘Orange’.
3. Wat is je droomauto?
De BMW M1 is toch wel mijn absolute droomauto.
![autovisie-kennisquiz-bmw-motorsport-m1-header-zonder-logo](https://img.autovisie.nl/images/Fe0sKzAUfYegonZ4PZQ1s8tt8As=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fautovisie-kennisquiz-bmw-motorsport-m1-header-zonder-logo.jpg)
Nadeel is alleen dat deze erg zeldzaam en dus ook heel duur is. Daarom staat de M1 nog niet in mijn garage.
4. Unieke autoherinnering?
Ik houd van oldtimer-racen op Zandvoort. Ik ben daar meermaals geweest met een BMW 2002.
![Peugeot 104 SL, vijf vragen aan](https://img.autovisie.nl/images/b6LB7XPjeG5weSNughBL5MbqpAM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fbmw_2002_turbo_deutsche_rundstreckenmeisterschaft_2.jpeg)
Ik heb een paar keer de tweede en derde plaats behaald en er staan ook wat bekers op mijn bureau van toen ik als eerste over de streep kwam.
5. In welke auto wil je niet gezien worden?
Er zijn best wel een paar auto’s waar ik liever niet in zou willen rijden, maar die noem ik niet. Ik vind het gemeen om iets negatiefs te zeggen over mijn collega’s. Het is namelijk niet in elke firma even makkelijk om tot een ontwerp te komen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe BMW 5-serie Touring biedt ‘Freude am Variieren’
-
BMW moet megabedrag betalen nadat soft close-deur duim afhakt
-
Cabriotest: BMW Z4 M40i – met heerlijke zescilinder
-
DTM-winnaar krijgt update: dit is de BMW M4 GT3 Evo
-
Let op, met deze BMW-motoren houdt politie je voortaan staande
-
BMW haalt M-badge uit nieren en de reden verwacht je niet
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
De BMW 2-Serie Coupé heeft een facelift gehad… kennelijk
-
Gelekt: dit is de nieuwe BMW X3
-
Vernieuwde BMW 3-Serie: meer range in de PHEV en sterkere M3
-
Dit is het nieuwe oogappeltje van BMW, maar niet alles is elegant
-
BMW i5 Touring is concurrentie te snel af