Van deze terugroepactie wordt de Audi E-tron rijder blij
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi_e-tron_891.jpg)
En weer is er een terugroepactie voor de Audi E-tron, voor de 55 quattro om wat specifieker te zijn. Na de eerder dit jaar doorgevoerde reeks aanpassingen met gevaarzetting voor onder andere brand, is er nu een minder urgente terugroepactie. De vertegenwoordigers van Audi kunnen ditmaal het genoemde 55 quattro-type voorzien van een software-update. Voor de gebruikers van de elektro-Audi pakt die heel positief uit.
Reductie van elektroverliezen
De terugroepactie is zoals gebruikelijk kosteloos en behelst een opwaardering van de software voor de high-voltage batterij. Door de aanpassing worden de verliezen in de elektromotoren gereduceerd door de voorste elektromotor onder normale rijcondities los te koppelen. Tegelijkertijd optimaliseert Audi door de nieuwe software het koelsysteem. Door de wijzigingen gaat de E-tron efficiënter met zijn energie om en neemt de actieradius toe.
Grotere actieradius
De update van de software komt voor 34.000 exemplaren van de Audi E-tron 55 quattro beschikbaar. Het gaat om auto’s van de modeljaren 2019 en 2020. Anders gezegd, alle exemplaren die tussen september 2018 en eind november 2019 in Brussel zijn gebouwd. Het resultaat van de update is een 20 kilometer grotere actieradius. Maar daar blijft het niet bij. Door de aanpassing kan er nu meer capaciteit van de 95 kWh-batterij worden gebruikt. Nu is er 86 kWh aan capaciteit bruikbaar. De update kan via de officiële Audi-dealer worden geïnstalleerd.
Scheeftrekkende achteras
De E-tron moest al eerder terug naar de Audi-dealer. Zo kwam in 2019 een probleem met de afdichting van de bedrading aan het laadstopcontact van het voertuig aan het licht. Door het euvel kon er water via de oplaadkabel naar het hoog-voltage-accupakket binnendringen met kortsluiting als gevolg. Dit was niet het enige gebrek, maar al het derde. Eerder waren er problemen met de rubbers van de achterste draagarm: die zouden mogelijk door spanning uitscheuren en de bevestigings-bouten konden breken. Het gevaarlijke gevolg zou een scheeftrekkende achteras kunnen zijn.
Daarna was er een probleem met de rembekrachtiger. Door corrosie van een elektronisch onderdeel in de rembekrachtiger zou het euvel ontstaan. Ook het ABS, het ESP en de snelheidsweergave zouden niet optimaal meer functioneren wanneer het probleem zich voordoet. Eerder gaf Audi een probleem met de lasnaad in de rembekrachtiger op, waarvoor de Audi-bezitters ook naar de dealers moesten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!