Mercedes-AMG SL 55 en SL 63 trappen af
Alweer begin 2020 beëindigde Mercedes-Benz de productie van de SL, maar dat afscheid was niet definitief. Tenminste, van de productlijn want zie hier de nieuwste editie. Hij geeft niet alleen een vervolg aan de beroemde SL-familie, hij lost tevens de GT Roadster af. Voorjaar 2022 start de levering.
Wanneer de SL in de showrooms verschijnt is de vorige ‘Sport Leicht’ alweer twee jaar uit productie. In die tussentijd had de GT Roadster binnen het Mercedes-programma het rijk alleen. De GT Roadster stond nooit op de ontwikkelingskalender van Mercedes-Benz of Mercedes-AMG. De fabrikant beredeneerde dat het reeds de SL in het programma had en een open sportwagen was voldoende. De autobouwer kon wel zo denken, de consument bleef vragen en wachten om een open uitgave van de GT. Mercedes zwichtte en maakte van de GT een softtop-versie, waarvoor het merk het dak van de oudere SLS AMG pakte.
Verantwoordelijkheid in Affalterbach
Dat de SL een modellijn met historie is, blijkt wel uit het feit dat er aan de SL een vervolg wordt gegeven. Bovendien, de GT Roadster maakt plaats voor de nieuwste editie. Mercedes-Benz legde de verantwoordelijkheid van de ontwikkeling in de handen van Mercedes-AMG zodat de SL weer een sportwagen werd. De techneuten uit Affalterbach begonnen met een leeg vel papier en hoefden van hogerhand geen rekening te houden met bestaande onderdelen. Niets is volgens Mercedes-AMG van een bestaand model overgenomen.
Fors gegroeid
Het nieuwe platform bestaat uit een mix van magnesium en aluminium, terwijl de voorruitomlijsting vanwege zijn veiligheidsfunctie van staal is. In combinatie met het aluminium space frame is de nieuwe SL 18% stijver dan de GT Roadster. De nieuwe architectuur maakt de roadster langer en breder, terwijl de wielbasis meegroeide ten koste van de overhang vóór en achter. Het resultaat is een cabriolet van 4,70 meter met een asafstand van 2,70 meter. In vergelijking met de laatste SL is hij 7 cm langer, 4 cm breder en 5 cm hoger. Met de GT Roadster ernaast, steekt de nieuwste SL 16 cm verder uit, maar is de nieuweling dik 2 cm smaller. Anders dan de vorige SL en de GT Roadster biedt de kersverse editie plaats aan vier personen. De achterpassagiers mogen echter niet groot zijn. De fabrikant houdt het op maximaal 1,50 meter per persoon. De zitplaatsen achter de voorstoelen is overigens niet nieuw. De fabrikant leverde het al op bijvoorbeeld de R129-generatie (1989-2001).
SL met softtop
Op het koetswerk zet Mercedes ditmaal geen inklapbare hardtop maar een softtop. De stoffen kap bestaat uit drie lagen, wat voor hetzelfde comfort als een metalen vouwdak moet zorgen. Het lichtere dak laat zich Z-vormig opvouwen en komt deels zichtbaar tussen de opklapbare rolbeugel en kofferklep te liggen. Het proces van open naar dicht of andersom, wat je kunt zien op het display centraal op het dashboard, neemt 15 tellen in beslag en kan ook rijdend tot een snelheid van maar liefst 60 km/h worden uitgevoerd. Om het comfort tijdens het openrijden te verhogen, biedt Mercedes onder andere een windstopper, nekverwarming en stoelverwarming aan. Anders dan vroegere softtopmodellen uit de SL-stamboom is er geen afneembare hardtop beschikbaar.
MBUX 2.0
In navolging van de S-Klasse krijgt de SL een verticaal geplaatst touchscreen. Om tijdens het rijden met geopend dak het zicht op het display te verbeteren, kan het scherm onder een andere hoek worden gezet. De architectuur achter het touchscreen is van de tweede generatie MBUX, zoals dat reeds in de S-Klasse verkrijgbaar is.
Debuut als 55 en 63
De nieuwe SL komt in het voorjaar van 2022 op de markt. Liefhebbers kunnen kiezen uit twee V8-versies, de SL 55 en de SL 63. Later lanceert Mercedes-AMG nog twee geëlektrificeerde motorversies met zescilinder-lijnmotoren. Naast deze SL 43 en SL 53 verrijkt de fabrikant het gamma ook met een Performance-hybrideversie met dik 800 pk sterke V8-aandrijflijn. Een V12-uitvoering komt er niet. Als ‘55’ beschikt de SL over een aangepaste variant van de 4.0-motor uit andere AMG-types. Het blok levert in het tijdelijke basismodel 476 pk en 700 Nm. Met de krachtbron snelt de open 2+2 in 3,9 tellen van stilstand naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 295 km/h. De 63 doet daar een schepje bovenop. Die haalt 315 km/h en doet 0-100 km/h in 3,6 tellen. De dubbel geblazen 4.0 V8-motor in dat tijdelijke topmodel levert met 585 pk precies 91 pk meer aan vermogen en genereert met 800 Nm exact 100 Nm meer trekkracht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken