Uber en Volvo tonen productieklare autonome auto
Uber en Volvo werken al sinds 2016 samen aan een autonoom voertuig. Beide partijen zijn nu op het punt aangekomen dat ze het productieklare autonome resultaat aan de wereld tonen.
Wellicht kunt u zich nog het fatale ongeluk met de autonome Uber in de Verenigde Staten herinneren. Hierbij reed een Volvo XC90 met allerlei autonome snufjes van Uber tijdens een testrit een vrouw aan. Deze overleed niet veel later. Ondanks het dodelijke incident zijn de twee partijen toch verder met elkaar in zee gegaan en tonen ze nu het resultaat daarvan: een Volvo XC90 met allerlei autonome snufjes van Uber.
Vraagtekens
Volgens de twee partijen kan deze nieuwe XC90 volledig autonoom rijden. Daar zetten wij direct onze vraagtekens bij, want elke andere fabrikant van autonome-technologie vraagt zich af of volledige autonomie überhaupt wel mogelijk gaat zijn. Zelfs Google’s Waymo claimt dat het meer moeite heeft met het ontwikkelen van de technologie dan het aanvankelijk verwachtte. Daarnaast geeft elke fabrikant, zelfs het altijd overoptimistische Tesla, aan dat we nog jaren verwijderd zijn volledig autonome auto’s.
Maar die claim terzijde, want gelukkig hebben Volvo en Uber wel geleerd van de fouten die in het verleden gemaakt zijn. Zo bevat de auto nu verschillende back-up systemen die moeten ingrijpen als de hoofdsystemen uitvallen. Denk hierbij aan een extra accu en een noodremfunctie die bij een fout direct de auto tot stilstand brengt. Dit laatste onderdeel bleek tijdens het noodlottige incident om onbekende redenen te zijn uitgeschakeld.
Bestuurder
Hoewel Volvo en Uber claimen dat de auto volledig autonoom kan rijden, geven ze wel aan dat de hij vooralsnog een bestuurder nodig heeft. Dit om veilig door drukke gebieden te kunnen rijden. Deze door Uber opgeleide automobilist krijgt de mooie naam ‘Mission Specialist, en zit dus altijd achter het stuur als de auto de weg op gaat.
De technologie op deze XC90 moet vanaf 2020 op Volvo’s nieuwe auto’s terug te vinden zijn. Deze zullen dan alleen niet in staat zijn om zonder bestuurder te kunnen rijden, maar helpen hem met dingen als rijden op de snelweg. Ook kan het de irritaties van start/stop verkeer wegnemen. Iets wat de auto’s van bijvoorbeeld Tesla, Mercedes en BMW nu al kunnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig