Toyota GR 86 is onderweg naar Nederland
![Toyota GR 86](https://img.autovisie.nl/images/miQBypUoBdoxzfoQj16mBH7uE8Y=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F02-Toyota-GR-86.jpg)
Aan de carrière van de GT86 maakte de Nederlandse importeur van Toyota een voortijdig einde, maar dat betekent niet dat zijn opvolger buiten Nederland blijft. De nu GR 86 gedoopte sportcoupé is onderweg. Hij verschijnt in de herfst van dit jaar. Zo ziet hij er uit.
Wederom ontwikkelde Toyota de sportcoupé in samenwerking met Subaru, dat een licht aangepaste versie onder de naam BRZ lanceert. Die Japanse tweelingbroer komt echter niet naar Nederland. Anders dus dan de Toyota-telg.
Gazoo Racing
De sportcoupé krijgt een nieuwe naam. Hij heet voortaan GR86. De aanduiding GR staat voor Gazoo Racing, Toyota’s motorsportafdeling waaronder al de straatauto’s GR Yaris en GR Supra vallen. De aanduiding ’86’ behoudt het model, al was dat voor zijn voorganger een verwijzing naar de boring en slag van de krachtbron. De boxermotor had toen een cilinderinhoud van 2,0 liter. Overigens heette de GT86 elders in de wereld 86.
Trouw aan boxermotor
Nu past Toyota net als Subaru een groter blok toe. De viercilinder kent een slagvolume van 2,4 liter, 2.387 cc om precies te zijn. Het motorprincipe is onveranderd een boxermotor, waarbij de vier cilinders in setjes van twee tegenover elkaar liggen. Subaru voorziet de GR 86 net als zijn eigen BRZ van het blok. Hoeveel vermogen de viercilinder levert, meldt Toyota nog niet. Het is de vraag of de direct ingespoten krachtbron voor de Europese markt een afwijkend prestatieniveau krijgt. Voor de internationale markten noemt Toyota een vermogen van 235 pk, dat bij 7.000 tpm wordt afgegeven. Het koppel bedraagt 250 Nm bij 3750 tpm. De achterwielaandrijver is naar wens verkrijgbaar met een handgeschakelde zesbak of een automatische transmissie met zes verzetten. Hoe het aanbod er in Nederland uitziet, is nog niet bekend.
Scherper
Sowieso is Toyota niet scheutig met de informatie over de GR 86. Het merk verschuilt zich nog achter de nog uit te voeren typegoedkeuring voor de auto. De GR 86 is nog in ontwikkeling. De certificering van de sportcoupé zal later dit jaar worden afgerond. Op dat moment communiceert Toyota de prestatiecijfers. Het merk belooft dat de nieuweling beter stuurt en rijdt dan zijn voorganger. In vergelijking met die GT86 is de torsiestijfheid met 50% verhoogd.
Fractie langer, fors lichter
Echt groter is de nieuwkomer niet. Met een lengte van 4,265 meter is de sportcoupé precies 2,5 cm langer dan voorheen. De breedte ligt op hetzelfde niveau, net als de hoogte. De assen staan 2,575 meter uit elkaar, wat eveneens vergelijkbaar is met die van de GT 86. De auto an sich belooft lichter te zijn door het gebruik van aluminium carrosseriedelen.
Wereldwijd
Toyota levert de GT86 sinds 2012. Sinds de verkoopstart zijn er meer dan 200.000 stuks wereldwijd verkocht.
Versie Japanse markt
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?